Påsken är över

Ja då var påsken slut och jag blir snart ledig.
En dag bara iof men de ska bli skönt efter 4 dagars arbete.

Igår börja vi härva i lill flockens hage.
Fy fan vilken stank!!
De har ju gått gris och tjurar där före och så lite blandat med
häst dynga så stanken var enorm.
Men sånt som måste göras om de ska bli någon ordning i sommar.
De var tjälat under med vi fick iväg ganska mycke av
vinterns dynghög ändå.
Bara harva på och nöta någon dag igen så blir de nog snyggt där.
De torkar upp lite snabbare oxå om man rör på de lite.

I natt var de lite svårt att sova,
de var nå dunkande ute och jag var upp och kolla.
Å gissa vem de var som dunka??
Jo lilla Flinga hade tömt ur en vatten balja och gick till anfall ;-)
Oooo vad roligt tyckte hon!!
Dessvärre vägra matte klä sig och fylla vatten den tiden
så dom fick vackert klara sig med en balja i natt.

Lilla Flinga var som hon var när hon föddes,
såå blyg och tillbakadragen...
Nu är lilla Flinga som hon är,
tuff brud i lyx förpackning!!
Hon räds inte längre något och är nog de gosigaste i den hagen.
Hon plöjer fram och ska ha all uppmärksamhet.
Borstar jag och sköter någon annan tränger hon sig i mellan.
Minsta lilla rörelse hon ser så blir de full galopp och dit och kolla.
Spelar ingen roll om de är Apotin, någon katt, någon fågel,
något löv eller vad de än är så ska hon kolla läget.
Å de sägs ju att sto föl ska vara lugna och att hingstföl
skall vara livliga och därför ska ha en hingst unge att leka med som liten.
Men vaddå??
Örly orkar inte alls med Flingas tempo.
Vist är han lekfull på sitt vis men inte alls som Flinga.
Nog för han ska klättra och stegra och busa på de viset
men de tillåter inte Flinga och sätter han på plats så fort hon tröttnar.
Sen har Örly Turbo och Fjant att stegra med så han klarar sig.
Steve var hit igår och sa han stått och skratta åt Flinga här om dagen.
Hon hade med alla medel försökt fått fart på Örly men inte lyckats.
Hon hade kämpa på länge men han hade bara gått iväg.
Flinga påminner lite om Dusty när hon drar iväg,
ungefär som gummiboll, studs studs....
Dom har samma swung när dom travar och samma elastiska
kropp när dom bockar och sparkar bakut.

Nickan har klarat sig bra och gått ute flera nätter nu.
Bara avvakta och se om de går få ordning på fötterna igen men de tror jag.
Ska inte göra samma misstag som sist då de bara var lite av fjolårets
fångtecken kvar och låta henne bli så ned verkad igen.
Var ju då hon blev så dålig igen.
Verkningen nu går bra, täta tagningar men de märks lite varje gång.
Dessutom har jag beställt medel till henne nu som används flitigt i USA.
Men hoppas hon slipper pröva de.
För jag vill ju självklart att hon ska vara bra.
Men tror ändå att Fenylbutazone inte är bra vid långvarig användning.

Börjar även bli dax att ut med Sissi & Tepee nu efter vintervilan.
Men vägen hemma är rent ut sagt förjävlig och livsfarlig!!
Man kommer och går åsså vips brakar vägen sönder.
Skit farligt, kan ju göra sig illa ju!! 
Men ända sättet att ta sig någonstans är ju att jag måste ut på vägen.
Hoppas den torkar upp snart så de löser sig.

Nu är de inte många dagar kvar tills farmen får fyrfota tillökning ;-)
Spännande..
Vilken dag som hellst ;-)

Nu ska jag jobba på, så jag kommer hem till mina pälsbollar nån gång.
Blir nog sibylla korv med räksallad ikväll kan jag gissa :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0