2009

Gott Nytt år 2009!!

Ja de nya året börja inte nå vidare alls..
Nyårs natten var de full rulle på mina 4-benta vänner ute i hagen.
De börjades skjutas ganska tidigt på kvällen och Nickan
stressa som en tok.
Fick ha koll på hästarna hela kvällen.
Strax före 00.00 gick jag ut, väldigt varmt klädd iallafall som tur var.
Nickan blev väldigt orolig och stressad.
Lyckades få fart på Tepee som stod på bakbenen,
Sissi som sparka bakut.
Dom som aldrig tidigare brytt sig!!
Vete fan om grannarna ville vara snäll och ha fyrverkeri för oss för dom sköt
upp mot oss och hästarna blev som heltokiga.
Full sken...
Fjant var dock lugn som vanligt, men klart han måste med när flocken drar.
Örly & Flinga var oxå väldigt lugna då jag kela med dom.
Men inte räckte jag till att kela med 10 hästar samtidigt.
När jag försökte lugna Nickan så blev fölen orolig,
ja självklart blev deras mammor åxå oroliga då..
Till slut lyckades jag lugna ner alla utom Nickan oc få dom att äta mat i ställe,
ja men vad gör Nickan då??
Jo drar åt andra hållet och tok skriker..
Så självklart blev de full rulle igen :-(
Å less blev jag.
Nu funderar väl folk varför i all världens hästarna är ute på nyårsnatten??
Jo.. Har pröva haft Nickan inne 1 år, med lyset tänt och musik på,
men hon blev hysterisk och börja springa in i väggen
 och klättra på boxväggarna så
den skaderisken vill jag inte ta.
De har aldrig tidigare varit sånt här liv en raket kväll heller.
Nog har hon stressat tidigare Nickan men resten har aldrig brytt sig förr,
utan mest bara stått lungt och lugnat Nickan.
Men detta år ar de andra bullar.
Kl 01.30 börja det bli kallt så jag gick in och duscha varmt,
då hade dom lugnat sig skapligt men inte vågat gå och äta ännu.
Vid 2 tiden tog jag (dum som jag var) ficklampan och skulle kolla till dom
innan sängdags.
Ja vad händer då??
Jo dom blir skit rädd för ficklampan, nerverna var på helspänn och
så var de full galopp över vidderna igen..
30 min senare var dom lugna och hade börja äta igen.
En sån här kväll önskar jag att jag hade hjälp till hands.
Törs inte ens tänka tanken på vad som kan hända om dom skulle hamna utanför
hagen och man står där helt själv :-(
Hu, hemska tanke...

Som tur är så är ju Apotin så lugn och bryr sig inte alls om smällare och raketer.
Han låg i rummet när jag gick ut och verkar inte ha rört en fena
under hela tiden för han låg på samma ställe när jag kom in.
Å tidigare på kvällen var han ute när de smällde,
i bästa fall tittar han var ljuden kommer ifrån men oftast inte..
Findus satt mitt på gårdsplanen och verka titta på raketer han :-)
De andra katterna och kaninerna tog kvällen med lugn..

Jaha.. sen så har de varit kallt!!!
Skit kallt..
Igår orka tempen sig upp till -18 på dagen,
natten innan hade de varit över -25
och i natt över - 26
Hur kul är de att kliva upp och de bara är 17 grader inne
fast att luftvärme pumpen är på och brasan brunnit halva natten??
Inte alls kul, ännu tråkigare att åka på jobbet och ha delad tur.
Hade ju mycke hellre stanna hemma och elda lite.
Hur som hellst hann jag göra en liten brasa innan jag for,
men då krongla acc:n på bilen pgr kylan iställe.
Slog av sig själv, lös bara, pep, slog igång.
av igen å så höll den på ända till jobbet,
Jobba mellan 7.30-12.30.
Hem igen, bara 17 grader inne igen :-(
Men hann då med att elda upp till över 19.
Så jag förstår att Apotin, Skrållan och Findus legat på värmegolvet
på toan nu på eftermiddagen.
Stackars bortskämda djuren har varit ensam 5 timmar idag..
Tur Tomas håller elden igång medans jag jobbar i kväll.

Strumpan är på rymmen oxå, kan ju inte vara nå vidare i denna kyla.
Tur nästan alla grannar har ladugårdar som hon kan krypa in i.
Har letat och letat men inte sett henne något..
Tyckte jag hörde en "rön" katta igår kväll när jag gick med Apotin men när jag
närmade mig ljudet och ropa blev de tyst.
Bara hoppas hon inte är och friar.
Å att inte hon råkat ut för något lodjur eller annat otrevligt.
Men hon brukar ju kunna få sånna här ryck lika som Skrållan och vara
borta ett tag.
Hoppas de är lika nu och att hon snart kommer hem.
Har då inte sett henne i nå dike så tror/hoppas hon inte blivit påkörd.
Hon brukar vara mycke i skogen mellan Steve, Hasse och Bo.
Har aldrig sett henne på vägen heller mer än när hon följer med på promenad med Apotin.

Undrar om jag ska plita ihop en årskrönika över
vad som hände på gården 2008,
någon som e intresserad att läsa överhuvudtaget??

Kommentarer
Postat av: Anonym

klart vi vill veta vad som hänt under året..

2009-01-05 @ 20:06:24
Postat av: Linda

Klart du ska skriva en, om inte annat så du kan kolla om nåt år, jag för min del glömmer fort jag....

2009-01-05 @ 20:28:19
Postat av: Nea

nu får du väl uppdatera dig lite :-)

2009-01-13 @ 17:58:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0