En liten hjältinna har några dagar kämpat för sitt liv..



TORSDAG KVÄLL:
Jag jobbade till 21.45, kom hem och åt som vanligt, hade köpt med morötter till alla djur.
Gick ut och skulle bjuda flocken först.
Alla hästar kom lika ivrigt som vanligt, dock var inte Dusty ett dugg intresserad av morötterna? Konstigt, måste ta en närmare titt.
Hon e ju annars den som jagar bort alla..
Tar in henne på stall, trots att de är mörkt ute ser jag på engång vad de är frågan om, KOLIK!
Ut och gå!
Gå gå gå..
Inget händer, i med olja, gå gå gå..
Inget händer!
Tempen, måste ta Tempen!
Pip pip klart, 40,6!
Vad fan är de för fel på temp mätaren?
In efter nästa.
Pip pip, klart, 40,6!!
FAAAN OXÅ!!
Kl är då 23.30 bara till att ringa veterinären.
Han var inte orolig över Tempen speciellt mycke.
Gör si, gör så, låt hon inte rulla.
Ut och gå ännu mer, försöka bjuda på allt som gick men inget dög.
Bara hämta ut en säng och fram med häst täcken.
Natten gick bra och de värsta verka ge sig.

FREDAG:
På morgon verka allt ok så Dusty fick gå till flocken.
Jag sov en par timmar.
Halv 1 var de kört igen, Dusty hade gått och lagt sig i en vattenpöl.
Diarré breve.
Ut och gå igen, ringde veterinären som kom vid 16.30,
gav allt han kunde ge, brukar ju släppa på några minuter då.
Men inte denna gång! Dusty var så trött, låg mycke och bara skaka!
Dock ingen feber.
Vi bestämde att avvakta till kl 22,
hade de inte blivit bättre eller sämre under tiden var de Strömsholm eller Ulltuna som gällde.
Tanka bil och ställde ordning.
Kl 22 hade hon dock blivit lite bättre,
dock ingen avföring än,
avvakta till i morgon,
en till natt i stalle,
in i värmen ibland.

LÖRDAG:
06.30 promenaden var fantastisk, då ville Dusty äta =)
å vad glad jag blev!!
Vid 10 kom ett lass utan dess like :)
sen kom 4 till under dagen,
hon fick gå ute i sjuk hage hela dan.
Natten mot söndag kom 3 lass igen och jag hoppas systemet är igång igen.
Mag och tarm och proviva har förbrukats nu :)
Nickan har stöttat Dusty inne dessa nätter.
I natt ska jag söva ordentligt...

Kommentarer
Postat av: Linda Edvardsson

Ahhh det var därför jag såg Tomas ute med henne på söndagsmorgonen då...Fundera jag ..Hoppas hon klarar sig nu då, kanske fått i sig rötter, brukar vara typiskt det nu den här tiden.

Sov gott!

2009-10-12 @ 09:07:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0