Ut med sängen och fundera på vad som gick snett..



Ja idag kasta jag ut sängen ur stallet!
Hoppas jag slipper "söva" ja eller åtminstone vila där mer.
Funderingarna över detta kolik anfall är i full gång.

De finns 2 alternativ som är mer trolig än dom andra.
I juli avmaska jag alla hästar, de kom ut röda maskar, både levande och döda.
Men bara ur en skit hög från en av de minsta, trodde jag iaf då.
Sen har jag haft sten koll på Flinga och Örly.
Men inte märkt nå på dom alls.
Nu misstänker jag att de var Dusty som hade dessa maskar, å att hon kanske inte blev av med dom.

Alternativ 2 är fodret,
jag har ju haft enorm otur med de hittills,
kan de vara så att de funnits nå mögel som varken näsa eller ögat märkt av?!
Isf har jag bekymmer, ska jag behöva kasta allt foder?
Men kan endast en av 10 bli dålig?
Jo så kan de ju vara, är man känslig så är man.
Att de skulle vara annat som orsakat kolik:en är mindre trolig men inte utesluten.
Pratat med veterinären idag som tyckte jag skulle följa min teori.
Så först skall alla hästar avmaskas, sen skall jag lämna in träck prov på Dusty.
Jag är även sugen att lämna in fodret på analys,
men tror de är lönlöst,
varje bal har ju sin egen lagring och skulle jag då ta prov på en fel fri bal återstår ju frågan,
hur är nästa?
Hur är den efter den osv.
Dessutom är de svin dyrt ju, å jag kan ju inte kosta på varje bal.
Dessutom skulle balen vara slut innan prov svaret kom.
Skillnad om man vill analysera värdet, då e de en annan sak.
Så jag får helt enkelt gå på min egen känsla,
kasta hellre mer foder om jag e osäker än att ge dåligt!
Fram åt onsdag maskar jag av,
vill inte störa systemet de första dagarna nu,
5 dagar utan symptom tyckte veterinären jag skulle vänta.
Fram till de kör jag på med mag och tarm och proviva!
Hoppas på de bästa och inte fundera ihjäl mig!
Jag försöker ju ändå åtgärda de så pass snabbt de går i de läge jag är!
Idag har jag fyllt på 2 kubik spån sen jag mucka,
ska hämta mer spån idag,
Lena kommer upp och har koll på Dusty medans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0