Dusty med flocken hela dagen...



Ja hon var alltså pigg och kry Dusty igår kväll när hon fick komma in, även i morse gick hon obehindrat.
SÅ när som på en kväll har de inte synats nå symptom på henne sen hon började med medicin. Den kvällen hade hon jätte höga styltor och gick stelt, dels på grund av styltorna och dels pga fången i sig, hon hade förmodligen varit väldigt varm då så De isat fast sig rejält.
Allt har gått väldigt lungt till väga där ute idag, ända till Tuva på rymmen kom och hälsa på!
Ändå var de DILLBA som blev mest förbannad och slog och gick till anfall mot henne. Fjant väckte hingsten inom sig och blev sugen och försökte gå genom tråden!
Dusty var lugn och gick mest i bakgrunden och titta. Jag har stängt in elledningsstolpen nu, en av de få saker som finns i hagen som skulle kunna tänka sig ha utlöst hennes fång. Men ser att även Lena ätit på den från hennes hage.

Annars har jag jobbat idag med, dag 4. Burit vatten, packat foder och muckat. Gått skaplig vända med Atlas med tanke på vad han "bör" gå.

Har även sökt på senaste nytt om fång, så mycke hit och dit, vila, röra sig, foder, proteiner bla bla, listan kan göras hur lång som Hellst. Man får helt enkelt bestämma sig för vad man själv tror är de bästa och funkar inte de så får man prova nå annat. Men hur som, hitta en väldigt intressant studie, den visa att arvet har största betydelse för denna grymma sjukdom... DE som jag personligen jämt trott... Att bär hästen på de genetiskt så behövs mycket mindre risker för att utlösa ett anfall. Men som med allt annat går råden upp och ner, de jag personligen aldrig trott på är att proteiner utlöser fång. Forskarna har sedan några år oxå avfärdat detta. Proteiner behövs ju för att läka kroppen! Vid sår ex ges ju extra proteiner till oss människor, hundar som opererats får ju foder med extra protein för att påskynda läkning, så nej, där har dom haft fel flera år! TUR dom insåg de till slut...
Nu Ska jag natta mig själv strax, bara ställa kl för i morgon bitti rullar en Lena bal in tidigt så då läre jag upp i tid...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0