Min snygga brevbärare!!!



JA Atlas älskar ju att hjälpa till med allt möjligt han, på gott och ont ibland...
Bära post har han älskat sen han var liten, går han i koppel så går de prima, är han lös får man räkna med att plocka upp post lite här och där!
Speciellt viktigt tycker jag nu att han Har små uppgifter så han känner sig betydelsefull. Vad gör vi annars om dagarna med en hund som ska ta de lite lugnt?
De blir ju lite halv dana promenader, ibland bara 5 minuter och ibland upp till 30 beroende på temperatur och så. Han går ju ofta lös trots att vetten rekommendera koppel. Tycker han är lugn och sansad lös när vi går och med dessa plogkanter kan han inte göra annat än hålla sig på vägen. Vist, han prövar ju klättra upp på kanterna men lyssnar då jag säger nej.
Sen är Atlas med och sköter hästar, ja han är lös på gården så klart och inte inne i hagen med oss. Sen vid foderhanteringen är han oftast med i stallet, han tycker själv att han är en bra hjälpreda då, dock har jag annan uppfattning! Han går till hön, hugger tag i en tuss, springer ut och ruskar den över hela gården, titta matte! JAG har hjälpt dig ut med fodret...
Ja vad säger man? De är ju ungefär så jag gör, jag bär ju ut de och lägger de på backen jag med...(fast i hagen då förstås)

Dusty har klarat av att gå med flocken dessa dagar, hon är otroligt lugn för att vara Dusty! Håller sig lite i bakgrunden på nå vis, verkar som hon verkligen vill visa att hon sköter sig, eller så är hon still för att inte synas så jag inte ska ta därifrån henne. Nätterna är hon inne ännu. Enda jag kan se på henne är att hon ömmar till lite om hon går på en fryst Skithög. Annars syns inget varken när hon ska in och ut. Märks hur hon går när all medicin går ur kroppen, när den nu gör de?

Ikväll är de äntligen 6/6.e kvällen! Skönt när dessa dagar är gjord, lite gruvsamt är de ändå att veta jag har 6 eller 7 dagar på rad. 5 på rad är ändå nog tycker jag. Men vad gör man när passen är så korta? Långturerna fyller ju ut i vid så de blir någon dag extra ledigt, men nu har jag ju inte haft någon sådan så då blir de många dagar i ställe.

Nu har jag börjat fundera på att investera x antal 1000 på mig själv och gå en kurs om hovar, verkning, fång och massa annat intressant. Kan i längden vara en bra investering tror jag. Nog för jag vet mycket om hovens anatomi, hovsjukdomar osv men att kosta på sig en kurs är aldrig fel. Samt att få utföra och träna på döda hästhovar måste vara väldigt lärorikt! De är väl ända gången man kan verka för mycket samt dela hela hoven för att få sig en bättre inblick? Denna kurs tar ju upp allt om hoven, vare sig man är hästägare eller hovslagare är nog denna givande. Den är uppdelad både praktiskt och teoretiskt, man kan välja teori en eller flera dagar samt praktiskt. 2 av teori dagarna handlar i stort sett bara om fång! Jag vill gå alltihop om jag går.. Jag får fundera vidare....

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja visst är han fin din brevbärare =)

2011-02-23 @ 20:14:56
URL: http://www.nogg.se/AnnaSall

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0