Osteochondros = OCD

Ja det jag skrev om mina misstankar innan veterinär besöket igår stämde ju alltså...

Atlas har drabbats av Osteochondros, förkortningen är OCD.
Som läget blev nu så har jag totalt ändrat uppfattning om operation av växande hund.
De är nödvändigt med operation av bogleden.
Å operationen kommer att ske på strömsholm som jag bestämt själv.

Öjvind gav mig fria händer att välja vilka av ultuna och strömsholm,
efter lite internet sök och med hjälp av Gun föll mitt val på strömsholm.
De har sveriges ledande veterinärer som utför just detta.
Jag har läst och hört flertalet som gjort detta ingrepp med mycket bra resultat där.

Han har även
 panosteit på vänster framben (benhinneinflammatoin)
Fram till operation nu går han på antiflammatoriskt.
Igår på morgon var han riktigt halt, vi åkte till vet och gjorde klart allt där.
När vi kom hem blev han genast mycket bättre och är fortfarande bra!


När jag ringde strömsholm igår tyckte dom de var konstigt att jag ej fått remiss från veterinären,
bara till att förklara läget, de godtog tjejen i tel och gjorde ordning en journal åt oss direkt.
Eftersom jag ville fixa detta själv hade jag fått med mig juornal och röntgenplåtar från Öjvind.
Så dom har jag nu skickat iväg!!
Nu är de bara vänta på att de kommer fram och att de går fort, inom 4 veckor lät de som att vi skulle få en tid som tur var, hoppas de går snabbare!! 


Här kommer lite info om OCD, och som jag skrev tidigare, ska man få detta någonstans ska de vara i bogleden då de har bäst prognos.
Jag hoppas och tror att detta kommer att bli bra!
De är tydligen jätte vanligt att detta uppkommer.
Border colli verkar vara mycket drabbad om man törs tro på de man läser,
har hittat till och med små hundar med detta.
Ett litet hopp fick jag när jag hitta en blogg om en rottweiler som drabbats av detta som utfört sin operation på strömsholm redan 2007.


Symptomen

vid OCD / FCP börjar ofta vid 5-6 månaders ålder, ibland redan vid drygt 4 månader. Hunden visar hälta, som ofta är tydligare direkt efter vila men avtar efter en stunds rörelse. Ofta försöker hunden att avlasta den smärtande leden och får då ett avvikande rörelsemönster, såsom att benet hålls ut från kroppen eller vrids. Om hunden har OCD i t.ex. den ena armbågsleden är hältan lättare att se än om båda armbågslederna är angripna.

Det är mycket viktigt att inte nonchalera en hälta hos en växande hund! En unghund kan ju få en vrickning eller en muskelsträckning som ger hälta under några dagar, men alla hältor och rörelseproblem som sitter i längre än 7-10 dagar ska alltid undersökas av en ortoped.

Ett mycket stort problem i sammanhanget är att många unghundar med hälta antas ha "växtvärk". Kom ihåg att det inte finns något som heter växtvärk hos hundar! Det man ofta avser är en sjukdom som heter panosteit. Det är en form av benhinneinflammation som kan ge liknande besvär. Men panosteit har typiska symptom, och man kan ofta se typiska förändringar på röntgen. SOM HUNDÄGARE SKA DU ALDRIG NÖJA DIG MED ATT VETERINÄR, UPPFÖDARE ELLER NÅGON ANNAN SÄGER ATT "DET ÄR NOG VÄXTVÄRK"! De flesta hundarna som har OCD / FCP kommer för sent till behandling därför att man fått "diagnosen" växtvärk och därför väntat för länge på en riktig diagnos och behandling!

Bogleden

: OCD-förändringen finns för det mesta på den bakre delen av humerus (överarmsbenets) ledyta, just där belastningen är som störst. OCD i bogleden kan man oftast se direkt på röntgen. Ibland finns OCD på bogbladets ledyta, och då ser man inget på röntgen utan skadan kan bara ses vid artroskopi. Den döda ben-/broskbiten sitter antingen kvar på sin plats eller har lossnat och ligger lös i leden. 


Prognosen efter artroskopi och rehabilitering är god vid OCD i bogleden. De flesta hundarna blir helt återställda och kan leva ett normalt och aktivt liv.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0