hage, bete, läder tips m.m



I morse satt jag sista tråden på sista sommarhagen åt Lill flocken.
Öppna och tänkte de skulle gå i vanliga hagen tills de var klart. Men dom såg att jag gick iväg med tråden så dom förstod vad som var på gång så alla följde med och vänta så snällt på nytt bete!
Sen blev de rally släpp, dom syns inge vidare bra i hög gräset ;-) där får dom nu bara gå fram till eftermiddagen!

Lite läder tips...
Obs! Detta gäller inte svenskt kvalitet läder.
Man bör veta från vilket land lädret kommer i från, tydligen påverkar klimatet en del av hur läder skall skötas.
Ett billigare läder från annat klimat behöver lite mer än ett svenskt läder.
De är inte lika tåligt mot kyla ex vis.
Normala läder av tunnare modell bör oljas in 1-2 gånger, noga att Inte dränka de, de skall torka innan man har på nytt lager. Sen är de bra att ha på balsam 1-2 gånger, låta torka även då. Detta fungerar bra på ex Träns m.m.

Vid tjockare läder, som ex mina dragläder bör man olja in så pass mycke som 5-6 gånger, viktigt att de torkat innan nytt lager tas på. Sen gäller de att använda balsam 2-3 gånger.
Gör man denna prosess när lädret är nytt, tvättar av de vid behov, upprepar med olja och balsam ca 1 gång per år så kommer man ha ett bra läder många år framöver! Även de billigare sorterna lever många år om de sköts på ett bra vis.
Man skall även tänka på vid vilken temperatur lädret förvaras i, runt 10 grader är de bästa så de ej torkar eller fryser då fibrerna i lädret lätt går sönder. Skadat fiber=förstört fiber som aldrig mer fungerar optimalt.

Atlas medicin kom igår efter 2 dagars väntan. Han halta ju som sagt till nu och då hela söndagen och halva måndagen och skulle sättas på medicin, å som vanligt hade inte apoteket de hemma. Skulle komma på tisdag men kom inte. Men igår börja han på med sin kur. Dock såg han bättre ut från måndag em men han får iaf ta denna kur.
Båda hans sjukdomar ger ju samma symptom så svårt att säga vad felet är. Men nå tok är de ju fast de inte verkar bekomma honom speciellt. Men en hund som linkar till och haltar har ju trots allt ont på nå vis. Så behandling får han även om Jag skulle avstått de själv... Kan ändå tycka han varit något vinglig i bak någon gång mellan åt oxå, å de Kan ju tyda på benhinneinflamation för de brukar ju vandra på alla 4 ben. Men absolut ingen hälta mer än vänster fram. Benhinneinflamation är ju inget farligt i sig, dock smärtsamt. DE går heller inte att bota men de går att lindra symptomen. De Kan komma och gå ända upp till hunden är runt 2 år. Men alltså helt ofarligt.
Så eftersom hältan är ett faktum redan hoppas jag att de är ovan nämda som spökar...

Vad som händer annars idag vet jag inte riktigt än, när selen är torr skall den sättas ihop och ställas in riktigt, Lill flocken skall från bete på em och ev jag fortsätter mucka ur stallet.
I Lill stallet har jag ju haft djupströbädd hela vintern och hästar inne till och från så där är de en rejäl pisskaka i understa laget!! De finns ingen pisslukt i stallet alls, men när man börjar rota under torra spånet stinker de riktigt jävla illa!!!
Börja tömma där här om dagen och nu är de bara en box kvar att tömma, så skall de fyllas nytt spån sen. Vore väldigt bra om de gick så pass mycke spån att spånboxen blev tom, gick inte så mycke spån i vintras som jag trott så en box har varit helt oanvändbar hela vintern eftersom den var spånförråd. Nu skulle jag behöva tömma den så den går att använda.
Äh... Nu har jag surra klart, se om de kommer mer häst på bete bilder innan kvällen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0