Jo men den här ska nog gå....



Att passa in så den sitter bra...
Bara draglädret blir mjukt och börjar samarbeta lite så blir de nog bra!
Själv är jag inte helt hemma på loksele men får väl fråga någon som kan bättre.
Nu ska den smörjas in så hoppas jag den blir lite smidigare...

Bröstselen är smord och klar, mjuk och fin.
Kommer nog passa DILLBA, Jenka och turbo bra den, mina "stora" shettisar...

Idag har jag skickat sulkyfästet, vilket bök innan de gick betala hos schenker! Bättre man betala när man lämna in sakerna tycker jag. 4 gånger fick jag försöka betala, sista gången fungera de via Internet banken, försökte först via visa kortet men allt gick bara fel... Men nu e paketet skickat och i morgon ska mer iväg så då bör de ju gå smidigare nu när vanan är inne!

NU blir de äta nå, förmodligen uppvärmd pizza ;( med blåbär till efterrätt ;)

Obs!! Ni som kan loksele kan ju ge råd utifrån bilden, upp, ner, hit, dit, osv....

Kommentarer
Postat av: Linda E

Svårt att säga när man bara ser på bilden, men vad jag ser så ska kudden upptill på lokorna som ligger mot manen bakåt mer mot manken till så att säga, endel kan rätta till sig när han drar. Lokorna "står upp för mkt nu". Svanskappan kan kanske kortas lite till, den ska sitta lösare än på ex en travsele. Sen ska du kolla att när du har skaklar på ska det vara en rak linje hela vägen från draglädren, skaklar..Där får du förmodligen ta Tomas till hjälp så han ser till att det är spänt, dragläge annars kan det bli fel, el får han titta då.

2011-07-19 @ 10:11:29
Postat av: jennie

TACk för lite tips :) just på bild är draglädret så stelt så lokorna trycks fram! Har olja 3 gånger och haft på balsam 1 gång nu, tänkte ta balsam en par gånger till... fler tips på att få läder mjukt?? Har ställt in selen för rockard nu, sänker ner draglädret när de Blir slädföre tänkte jag...

2011-07-19 @ 22:33:06
Postat av: Linda E

Använd !! Då blir det mjukare oxå, inte bra o dränka lädret för mkt på en ggn. Iof är det tjockt så det är nog ingen fara o dränka för mkt...=o)

2011-07-20 @ 12:06:58
Postat av: jennie

Ett bra tips från sadelmakare var olja upp till 5-6 gånger och balsam 2-3 gånger direkt som nytt, sen regelbunden rengöring vid behov och en gång per år upprepa med olja en par gånger och sen balsam. Dock lite "värre" medel än vad jag använder...

2011-07-20 @ 19:36:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0