Kortfattat strömsholms resan..



Det blev väl inga direkt bra kort som jag hade tänkt att jag skulle ta, men delar med mig av några från mobilen.
Detta är de största stallbyggnadena. Taget direkt vid ankomst.



Detta är knytpunkten, här hämta vi nyckeln till vår stuga.




Thottska villan, här nere i slänten låg vår stuga. Vi fick parkera bilen här på gårdsplan och gå ner till torpet.




Köket i thottska torpet, Atlas inspekterar noga!!




En del av kungliga stallet, totalt 5 stall i liknande format byggt i en fyrkant med ett i mitten.
Kortet är knäppt från sovrumsfönstret.




De har varit hund här tidigare...



Här sov Tomas...



Här sov Atlas och jag...


Atlas kollar på närmsta stallet som ligger ca 10 m utanför.


Närmsta stallet, ett litet mysigt ett från långt tillbaka i tiden.


Å... kunde inte matte lämna hästarna hemma??
Eller är de verkligen våra??

MÅNDAGENS VETERINÄR BESÖK:

Först var de en väntan utan dess like, vi hade tid 17.30 så vi gick så vi var där 17.10
för att komma i tid och anmäla att vi kommit osv.
Väntan å åter väntan blev de!!

En stackars man hade väntat akut i 2 timmar så han gav upp och drog till ultuna stackarn,
bara hoppas han hann fram i tid...

Atlas hade inga som hellst bekymmer med väntan han...
Han liva upp hela väntrummet!!
De var nog bara min hund som inte var lugn.
Han hade ju kul, kompisar och folk överallt, dock var de flesta svår flirtad!!
Han hoppa och skutta, låg mellan varven, prova krypa under möblerna för de var ju både folk och djur på andra sidan..
Gnällde lite och fick svar så då var de ju oxå jätte kul..
Ja allt var ju så spännande!!

Matte fick oxå en spännande syn till slut, en DDB hane, såg ung ut och lite halt.
Denna kille kom att göra följe med oss resten av kvällen.

Strax efter 18.30 fick vi dock komma in på sal.
Veterinären gick igenom alla leder både fram och bak, Atlas sa inte ett ljud.
Jag därimot tänkte för mig själv, Atlas kommer vara halt på alla 4 ben när vi går härifrån...
För kära söta hur veterinären klämde, bände och slet!!!
Akta höften hoppar ur tänkte jag säga ett tag! Men höll tyst för Tomas skull ;-)
Men inte en ända reaktion från Atlas...
Vidare ut i gång koridoren, men ingen hälta syndes.
De blev böjprov av "hårt" slag, sen blir de ju trava på direkt dom släpper och då först kom första reaktion från Atlas.
Han föll in i galopp efter ett steg men gallopera bara något steg. Inte halt i trav sen men den reaktionen räckte för veterinären.
Vi gick och titta på de gamla röntgen bilderna.
Veterinären ville veta om skadan börjat läka eller om den blivit sämre.

Så de bar iväg till röntgen och sedering för våran del...
DDB killen komm in i salen efter oss, fick springa samma som vi osv.



Atlas ny röntgad, DDB killen har just blivit sederad och väntar på sin tur.
(tyvärr var han på röntgen när vi var klar så jag fick aldrig veta hur de gick)

Röntgen resultatet kom...
Tyvärr var skadan nu mycket större än tidigare...
Var som att dra ner gardinen på mig att höra de, jag såg ju själv hur pass den ökat på...
Men konstigt att han blivit så bra innan...
Åter igen fick jag höra att panosit ger hemska smärtor (benhinneinflammation)
Sköterskan sa att om han inte fått de så har ni förmodligen inte märkt av OCD förän de gått väldigt långt.
Så tur i oturen ändå...


"hemma" igen, trött som bara fyllehundar kan bli...


Försökte lätta upp så gott vi kunde när vi kom till stugan igen..
Atlas fick nu duscha för första gången och de gick bra.
Han har ju bara kommit in av sig själv när jag duschat tidigare.
Kl 1 på natten var han ut och kissa 3 gånger, då lyckades vi smyga så husse fick sova.
Kl 5 var han nödig igen och var ut och  kissa 2 gånger, de driver på bra med sov och vak spruta. Denna gång lyckades vi även väcka husse...

STORA DAGEN D; OPERATIONS DAGEN...

Upp kl 6.30...
Skulle lämna Atlas till operation kl 7.30, eftersom han skulle fasta ville vi inte röra våran frukost så länge han var med oss...
Väl tillbaka på djursjukhuset gick allt smidigt idag...
Fick komma in nästan direkt, packåsnan (husse) fick sitta kvar och vänta och jag och Atlas fick komma in på sal.
Där gick vi igenom allt noga en gång till.
Döm av min förvåning när Atlas står på en kvinnlig vets lista för dagens operationer!!!
ALDRIG i livet!!
Jag har åkt hit bara för veterinärens kompetens och fått tid hos han och han skagöra devar min reaktion.
Sköterskan lugna mig och sa att de kunde skriva så pga mycket på en lista osv.
Så hon fick skriva att jag inte tillät någen annan än Lennart att utföra op!
Gick allt som de skulle så skulle han förmodligen vara klar med op strax efter 11 tiden...
Passa på att åk iväg och gör nå kul fick vi som råd, här i strömsholm finns inget att göra sa hon..
Jo men lycka till att få mig från platsen tänkte jag, flina och sa att de löser sig för oss!!

Fan nu var de dax...
Koppelbtye och hundförarbyte....
Jag klappar om och pussar Atlas på skallen...
Han följer med sköterskan så frivilligt ser jag i ögonvrån...
Då brister de för mig...
Jag börjar på att tokgrina...
Jag bara går rakt fram...
Ser mig inte om....
Vill och orkar inte se mer...
Var de sista gången jag ser han vid liv eller klarar han nakosen funderar jag...

Väntan och åter väntan...
Varför ringer dom inte??
Kl är 1 minut över 11 och inget samtal, oki,dom sa stax efter..
2 minuter över och ingen ringer...
Osv,varje minut var som en timme..
Lugn nu Jennie, de ringer strax...
Tomas börjar tjata över snus och mat!
JAG tänker inte lämna stuga innan dom ringer, punkt slut färdigpratat!!

kl 12.11 ringer de äntligen...
Han pressenterar sig som vet sen blir de tyst (1 timme tyckte jag)
Men hur gick de utbrast jag???!!
Joo.. ja... Jo men de gick bra, 3 lösa benbitar samt massa döbrosk var borttaget...
....... Tyst..... ännu tystare....
Ja han håller på vaknar upp nu så ska ni få gå på reab sen, kl 13.30.
Vi fick komma om en timme sa vet och hämta ut han.

Nu blev de bråttom att dra iväg, över till Gula Hästen och käka en dagens, Tomas ville så gärna ha en burgare men jag tyckte han kunde ta dagens som vi slapp vänta på!!
(bad om ursäkt sen för han inte fick äta vad han ville)
Kasta i oss maten, iväg till knytpunkten med stug nyckeln och ner till sjukan.
Vi hann alltså tömma stugan, äta, hämta bil och checka ut på 25 min!!!

Eftersom vi då kom tidigare än väntat så fick vi träffa reab tjejen ganska direkt, hon ringde till avd och sa att dom kunde komma med Atlas. Vi prata och fick alla hemgångsråd osv. 5 minuter 6-8 gånger om dagen får Atlas röra sig nu i början. INTE gå i trapp, möbler, bil mm.

Så hör jag genom dörren låååångt borta i korridoren, kom nu Atlas...
Säger till husse att nu kommer han!!!
Men si husse hör då inget han...
Jo dom säger Atlas de hör jag, vänder mig om och tänker gå ut men då kommer dom precis in..
Lill gubben då......
Å han trycker sig mot mig direkt, han är halt och "full"...
Jag ber sköterskan snällt att ta av tratten...
Men hon hade fått stränga order om att den ska sitta på....
Bestämt talar jag om att vi just fått veta att han intebehöver någon tratt så länge han klarar sig utan...
Så jag ber igen att ta bort tratten, då kommer just någon mer som hon frågar...
Men tratten åkte då av!!
Sen blev Atlas mer sig själv, myssjuk!!
Där såret sitter finns ingen stor risk att kan kan bita, möjligen klia sig med bakbenen sa reab tjejen så han behövde inte ha någon så länge han inte behövde... Kan ju inte förhindra att han kliar sig med tratt ändå så den lägger vi på lager här hemma. Är väl först om några dagar de börjar klia oxå för den delen..

Vad gjorde vi under tiden då???
jo...
vi låg i bakhåll kan man säga, satt i thottska torpet som låg stax bakom...
Redo att vara där på 1 minut om de behövts ;-)





Skönt var de att komma in i mattes bil...


Ännu skönare att komma hem!!! Trött med all rätt...
Halt var han ju när vi hämta han... ganska rejält...
Tomas fick ut och fixa en ramp igår eftersom vi inte får gå i trappor...
Lite annat stök har vi fixat med så klart, självklart bor vi i köket på madrass några veckor framöver nu.




Men idag är han pigg och nästan haltfri....


Tack Lena som skötte farmen under tiden, å Ulla-Britt som hjälpte till fram till Lena jobbat klart..

Kommentarer
Postat av: Ingela

Va skönt att de är över.Vilken bra berättelse.

2011-03-02 @ 17:06:00
Postat av: Marie

Vilken tur att det gick bra :)

2011-03-02 @ 21:08:57
URL: http://marieivarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0