Vilken dag!!!


Efter de nästan sömnlös natt ringde kl i morse och de var äntligen dax för utställnings premiär med Fjant drygt ett år senare än tänkt...
Upp och fixa i ordning allt, Fjant var badad igår och hade tur nog stått med täcke på sig inne i natt.
Vi åkte hemifrån kl 8.50 ungefär i strålande väder...
Drygt 10.10 var vi framme i söderhamn efter en varm resa.
Tog de mest lugnt och Fjant fick stå på transporten och vänta.
Skönt att ha med en lugn kille som man slipper "oroa" sig för...

Första bud var att vi skulle starta direkt efter lunch så vi åt korv, tog de lugnt och titta på hästarna.
Helt plötsligt säger högtalaren att våran klass startar om 3 deltagare!
Men vad säger hon tänkte jag! Måste fråga....
Jo vist, ändrade planer, vi skulle in om 3 delatagare!!
PANIK.....
Fjant på transporten, nu blev de bråttomt!
Skynda till bilen, ut med Fjant, snabb putsa och iväg...
Hann precis in genom portarna på ridhuset när dom ropa in hästarna till vår klass!
Fjant som aldrig tidigare vari i ett ridhus skötte sig galant ;)
Hade ju tänkt gå där inne och vänja han men de gick ändå..
Han var helt exemplarisk i mina ögon sett att ha med sig!!
Fjant fick 8 p på typ och de är de som känns som viktigaste poängen för mig.
Om han inte varit så tjock för dagen har han kunnat få någon poäng till, men kroppen bär inte upp riktigt som den ska när de blir för mycke att bära på Helt enkelt.
Tyckte faktiskt domaren sa hon ville se han igen fler gånger men inte så tjock...

Värmen var olidlig nästan, bara ökade och ökade allt efter timmarna gick, högtalaren var inte den bästa och de var jätte svårt att höra nå över huvudtaget ur dom...

Men helt klart var de en nöjd matte som lastade sin Fjant och skulle åka hem, hade ju fått beröm för visandet oxå ;)
Vad som var mindre kul med att åka hem var att vi såg tempen hur varmt de verkligen var!
Den visade mellan 30-32 grader... Inte undra på de var hett och svettigt!
VI stanna till på dollar de snabb sväng på vägen hem, en stor skillnad på dollar i söderhamn och Bollnäs tycker jag. Till söderhamns fördel då...
När vi kom till Bollnäs visade tempen på 36 grader! DE var kol svart hemåt....
Hur ska de bli med dessa svarta moln i denna värme tänkte jag, svaret kom i Alfta ungefär....
Vid världshuset sjönk graderna hastigt, himlen öppna sig och åskan överrösta musiken i bilen. De lös och de small, i stort sett hela tiden. Regnet öste ner och vägen började mer och mer likna en flod!
Folk var väldigt kloka, dom stannade för de gick inte se nästan något alls. Själv körde jag på lugnt. De stod bilar på flera infarter, dubbla bilar i parkeringsfickorna, och så var de från Alfta till Edsbyn!
Själv körde jag ju som sagt på, hade ju fått ett mindre roligt samtal hemifrån tidigare så jag ville hem och se att allt var ok hemma.
Tomas ringde just som jag visat Fjant och nr 2 i vår klass skulle gå, dum som jag var svara jag ju så klart, dålig sändning, å de ända jag hör Tomas säga var
HAN ÄR DÖD.... med Kalle Anka brytning...
Tankarna rusar så klart, vem är död??
FÖrsökte ringa hem, båda telefonerna okontaktbar...
JA vad gör man? Jag skicka sms att skicka vad som hänt. Tog tid, gick inte fram..
Men jag var ju mitt i visandet så de var bara fortsätta....
Hann med att ropa åt mamma att komma, sa att jag tror de hänt nå hemma och berätta vad Tomas sagt...
När klassen var klar hade jag fått svar, masten hade tydligen blivit tagen av åskan igen och telefon död, de var de han försökt säga och att jag skulle fel anmäla till 3...
Men efter ett sånt rus ville jag ändå hem och se att allt var ok med tanke på väder och allt...
Efter lite eftertanke vet jag att Tomas inte skulle ringa och lämna ett dödsbud så där, men i värmen som var kunde tydligen inte min hjärna fatta de då!! HUR de kan bli...

Väl hemma måste jag säga att Tomas måste haft fullt upp, 3 hundar och hästarna att hålla koll på. El uttagen här hemma hade bara fräst och smäll, hästarna hade alla stått i vatten långt över fötterna. Hund som var stressad och tyckte de var hemskt! Men Atlas hade inte brytt sig nå, han hade till å med sovit fast de small och lös samtidigt ;)
Skönt han e säker på åska iaf, han som är lite harig för småsaker...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0