Nu har jag sett de Jag hört talas om....

Ja å samt läst mig till...
Jag talar om Jennifer Knife!!
OM hur hon blir när de slår slint....

Kan ju börja med att skriva att Tomas gett mig rid förbud sen han sett vad en häst in action kan göra.

Jag ska berätta, de började med att jag funderat på att prov rida jennie i helgen med Lena och Wilma, så jag skulle prova ut en sadel åt henne.
Har ju några att välja på men med blotta öga tyckte jag kieffern eller maxam sadeln skulle passa.
PÅ med maxam och ut på promenad, allt lugnt så långt, tills vi kom förbi grannens åker...
Sen som en blixt från en klar himmel slår jennie till och blir helt galen!
Hon flyger, försöker 15-20 gånger springa över mig, jag uppfattar henne som att hon vill fly, fly rätt upp i mitt knä ungefär!
Hon små reser sig, Bockar, framslår samtidigt som jag ser panik i hennes ögon som näst intill snurrar...
Min första tanke var att hon kände obehag av sadeln, så jag försöker ta av den men lyckas inte.
Tur nog Har jag ju fått lite info om jennie sen tidigare, så jag var väl förberädd att denna stund kanske kommer, så som tur var hade jag Träns på! Å med De lyckades jag styra undan henne och emellan åt blåhålla.
Efter mycke om och men lyckades vi ta oss hem helskinnade både jag och jennie.
Men detta såg ju Tomas så klart, släpp hästen, ladda bössan, osv tyckte han ;-)

Hemma på gårn blev hon genast bättre, dock stressad, vi markarbeta på volt, å till å med Tomas lugna sig och tyckte jag gjorde ett bra jobb så jag fick "fortsätta" å ingen bössa togs fram.
När hon var så pass lugn, stod stilla så länge jag krävde på långa tyglar så gick vi in och bytte sadel.

Å så tar vi samma runda igen tänkte jag, men si jennie börja jävlas innan vi kom av gården, så vi börja om och arbeta där tills lugnet kom igen.
En sån här hästs absolut viktigaste gångart är ju trots allt STILLA, STÅ STILL alltså.
Arbeta åter igen på volt, arbeta riktigt bra och i form ibland oxå.

In i stallet, sadla av och ut på volt igen, alldeles alldeles avslappnat....

Som de känns nu så kommer inte jennie bli någon rid häst alls mer, hon verkar må så bra som ett "hagsmycke" bara få gå och basa i hagen och mysa, för MyS häst är hon verkligen!

Men, jag måste ju kunna ut leda henne i grimma och grimskaft!!
Ska ju inte behöva ha Träns för att kunna gå, å att de bara blev så där, vi har ju gått där, samma väg flera flera gånger sen hon kom hit...
Kan de vara någon form av sadeltvång? eller kommer hon att fortsätta hålla på så här?
ÄR de ens någon ide att ta ett föl på en sån här häst?!
Svårt att sätta fingret på problemet, dock har hon ju varit så här i många år...

Nu är de bara hoppas hon håller sig ensam i hagen om jag och Tepee ska följa Lena och Wilma på tur...

Kommentarer
Postat av: Linda E

Hoppsan...Ja förstår att du funderar...=o/ Och då har jag inte sett henne i action,

men samtidigt så även om fölen skulle ärva hennes lynne så får du ju en helt ny individ att jobba med sen, som inte har några dåliga erfarenheter att relatera till som din kniv verkar ha...

Och låter du bli att utsätta fölis för mammas galenryck så har den inget att vara rädd för, du får väl vara filbunken o visa att det är lugnt inför nya saker då ;o)när den ska vänjas av...

Men ja ,det finns ju så många snälla lugna blodingar att rädda livet på oxå som går att rida o köra o ta föl på...Knivigt,Kram

2012-04-01 @ 23:53:34
Postat av: Anna

Men lilla lugna Jennie då ;) Du har fått en riktig rodeohäst på gården =)

2012-04-02 @ 21:11:35
URL: http://nogg.se/AnnaSall

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0