Snö, snö & ännu mera snö

Å men vad med snö de faller!!!
Får ge sig nu snart innan vi blir insnöade. Kan inte tycka att de är så mysigt när de kommer så här mycke på en gång.

Igår kväll var de julbord med jobbet,
I och för sig var de bara Berit och jag som åt igår, resten var ju där dagen innan.
Det var väl si så där bra mat, bättre än i fjol, men revbensspjäll tycker jag är ett måste på julbord och de såg vi inte röken av. Jag pröva på de mesta även om jag viste att jag inte tyckte om de. Men man måste ju pröva ändå, smaklöken kan ju ha utveckla nya smaker på ett år :-) men så var inte fallet i år heller så laxen kunde lika gärna ha fått simma vidare i år igen..

Å så idag, efter 4 veckor och 2 dagar så kom mitt trollträd till katterna, så nu har jag något att göra i natt, skruva ihop de. Hoppas missarna våra blir lika förtjusta i de som jag blev när jag såg de! Men bilder brukar ju tyvärr kunna vara bättre än verkligheten ibland.


Vide har nog sett att vi tvättar oss här för han gör lika :-)


Sen har han nog lärt sig av Skrållan att man kan sova skönt åxå :-)


Favorit killarna, har i och för sig bara 2 hanar åxå :-)

I dag är de delad tur på jobbet.
Upp vid 6 och i säng efter midnatt, ändå är de skönt att vara ledig mitt på dagen och dona med djuren då. De var några veckor sen dom var ensamma en förmiddag nu.
Men de hade gått bra för dom att vara själva. Å de dröjer någon vecka innan jag har delad tur igen så de känns skönt. Alltid tråkigt att lämna de "bortskämmda" godingarna själva.
Varför vet jag inte, dom har ju trots all varandra och är jag ledig så sover ju Apotin halva förmiddagen ändå.
Ibland funderar jag på om jag är mer beroende av dom än dom av mig :-)

Paketet från ellos kom i måndags, så nu har jag slagit in några julklappar.
Svårt med julklappar tycker jag, ju äldre folk blir ju mer skrot har dom och ju svårare att hitta på något åt dom.
Paketet från börjes är oxå på väg och bör komma i morgon.
De som jag var mest behov av vart restat så de kommer senare.
Bara hoppas de inte tar allt för lång tid bara...
Sissi behöver ju sitt täcke när vi ridit så hon får torka på innan utsläpp, men känner jag den damen rätt efter 16 år tillsammans så kan hon ha de bara några gånger innan hon gjort slarvsylta av de.
Hon har en väldig förmåga att pynta sönder alla täcken hon..
Ja tänk hon blir 22 år, var ju bara 5 då jag köpte henne..
Tiden går..

Men jag lova Sissi när jag köpte henne att hon skulle få gå kvar hela sitt liv och de tänker jag hålla fast vid!
Den stackarn har inte haft de lätt..
Förjävligt rent ut sagt!!
Att hon överhuvudtaget litar på människor är för mig en riktig gåta.
Skulle ju kunna skriva en bok med henne i huvudrollen om hur folk kan behandla sina djur som slit och släng.
Fram till hon var 1 år och såldes på auktion verka de ju ha varit ett bra liv hon levt.
Men sen.
11 hem på 4 år, alla sa samma sak, hästen är tokig!!
Ingen lyckades ju rida henne i nåt av hemmen vad jag har förstått.
Dessutom tillbringa hon över ett halv år under en ladugård med tjurar som vandra i skit långt upp över benen och inte fick vara utomhus elle se dagsljus på hela tiden. De ända dom såg var en gubbe i luckan i taket där fodret "ramla" ner.
Är väl inte undra på att hon var så rädd för karlar första åren..
Är väl inte undra på hon har haft problem med sina luftvägar..
Är väl inte undre på hennes fötter var deffekt växt å lång...
Är väl inte undra på hon vägra gå in på kvällarna i början...
Är väl inte undra på hon inte lita på människan och ville bära denna på sin rygg..
Är väl inte undra på hon är svår att lasta..
Är verkligen inte konstigt att hon var redo för slakt..

Men glad är jag att Sissi greppa tag om sista halmstrå den dagen jag åkte och titta på henne!
Prov ritten gick galant men jag tyckte ju att hon var för "seg" för mig som leta en allert hopp häst just då.
Då viste jag ju inte vad hon varit med om mer än att hon som ägde henne inte lyckats ta sig upp på ryggen, inte dom som hon kände heller som skulle hjälpa henne.
Hela stallbacken tappa hakan när jag klev upp och red iväg.
Pröva hoppa och så, sa till mamma att hon var för seg för mig.
Nja de var nog inte någon häst för mig de där tänkte jag och åkte hem och fundera..
Men nej, jag skulle inte ha henne.
Stallplats hade jag ju men nä hon var för lugn tyckte jag.
Så i sista stund då mannen ringde och fråga en sista gång var valet inte svårt.
Tar ni inte henne blir de slakt i morgon,
hon är lastad på slaktbilen nu och i morgon är de för sent..
Ja då var de svårt att låta bli, hon var ju fin..
Glad för de idag!
Men ibland, önskar jag att jag aldrig forskat i hur hon haft de...

Kommentarer
Postat av: Anna

Skulle kunna bli ett mysigt julkort på killarna =)

2008-12-03 @ 23:01:51
URL: http://www.nogg.se/AnnaSall
Postat av: Linda

Du har tre täcken här om du bara lyckas pallra dig hit o hämta...bara 5 km det är hon väl värd ;o)Cissigumman din.//Linda

2008-12-04 @ 08:10:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0