En lyckans lördag

Ja i lördags måste jag haft en väldig tur dag riktigt!!
Svarade ju på en annons tidigare ang sulky och sele till salu.
1500 kr tillsammans.
Vilket kap tänkte jag och boka osett.
Så på lördagen koppla jag för transporten och begav mig en bit söder om
rättvik för att hämta dessa saker.
Måste säga att jag är lite ovan att köra transport,
 men trots att de var lördag gick de en hel del tradare efter vägen.
Körde fel,
men jag har ju blitt ganska hajj på att backa och vända efter hölassen nu.
Så på en liten smal byväg blev jag tvungen visa att jag lärt mig
hantera släpet å gösseligen så lyckas jag backa och vända trots att
 de knappast skulle ha gått att möta en bil på vägen :-)

Väl framme på rätt plats kom kvinnan ut med selen.
Dubbla gjordar!!
Jippiii..
Sån jag vela ha :-)
Vagnen var väl i de skick jag förväntat mig för de priset.
Lite skavanker men fullt duglig.
Kvinnan sa hon skulle leta reda på tömmar och försvann.
Efter ett tag gick jag och kolla var hon tog vägen.
Då hitta jag henne i sadelkammaren.
Hon börja undra,
behöver du de,
behöver du de,
behöver du de??
Till slut var hela sadel kammaren tom!!
Jag betala och var på väg till bilen.
Då ropa hon..
-jo du.. vill du ha en släde??
Jo vist ville jag de!!
Bara lasta ur transporten och lasta om igen :-)
Men vad gjorde de??

Följande utrustning "fick" jag med på köpet.
-släde med fina skaklor (shettis)
-2 shettis träns
-1 träns full
-nosgrimmor (shettis)
-täckes gjordar
-bett
-tömmar
-2svanskappor
-islandsstigbyglar
-vanliga stigbyglar
-sadelgjordar
-2 par stigläder
-2 st bakselar
(en samma som selen jag har hemma)
-Greenguard
(som jag så gärna vela ha å helt ny!!!)
-grimmor
-Ulltäcke (full)
-Termo master täcke (shettis)
-2 körpiskor
-benreflexer
-2 flugpannband
-tyglar
och säkert nå mer som jag glömt :-)
Mycke av detta var knappt använt,
något helt nytt och något bättre begagnat.
Att de kan finnas så snälla människor!!!
Om jag inte tog sakerna skulle hon elda upp de och brasan brann redan.
Anledningen var flytt från gård till villa så de var akut plats brist.
Men gissa om att jag blev glad iallafall.

Fredag & lördag var Matilda och red Dillba.
 De gick över förväntan bra faktiskt med tanke på att Dillba stått några
år och att Matilda är nybörjare.
Hur som hellst lärde hon sig att stanna och komma iväg så
hon fick pröva på att rida helt själv oxå.
Å de gick kanon fint, Dillba löd minsta lilla hela tiden.
Turbo och Fjant har fått varit ut på promenader.
Matilda var villig att följa med ut så nu har hon motionera både
Turbo och Fjant.
Dock tyckte hon att Fjant var mycke bättre att gå med än Turbo.
Så hon fick väl låna favoriten min då :-)
Har även ställt till med värsta kaoset i stallet!
Rensar ut överallt.
De ska slängas, sparas å säljas en del.
Kom faktiskt på att 9 sadlar är lite dumt att ha när ingen ens använder dom.
Tepee har ju 2, Sissi har 2,
sen har ju jag "min" som jag använder på båda.
Sen har jag Nickans som passar till dom större av dom små
och sen har jag putan till de minder av dom små.
De får räcka, 2 sadlar skall säljas!!
Har även rensat ut efter Truls.
En hel del nytt oanvänt storlek b-c ponny som ska väck å nå begagnat.
Å 5 shettis selar då, använder jag de??
Nja men dom blir kvar.
Dom får ju så med päls på vintern så Fjant har haft Nickans sele denna vinter.
Skulle alldeles gjort i ordning rockarden åt de stora oxå.
Har ju nästan ny sele och nu baksele oxå då som bara ligger.
Å om jag nu kommer att få lite hjälp i sommar kanske de skulle vara kul att
 köra både Sissi & Tepee :-)

Jag börjar för övrigt bli ganska less på päls..
Fy vad med hår 10 hästar löser!!
De är hår överallt, inne å ute.
På alla kläder.
Till å med hitta häst hår i kylskåpet, de bara yrar fast att jag e duktig
nog att klä av mig ute.
Tur de är övergående åtminstonde.

De var nog allt för denna gång..

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, ja nu kan ut o höra ! Bara o sätta fart =o)

Kom på det att Carola ska ju köpa ponny så hon kanske behöver nåt..Beror väl på vad du har då..

Ja jag har bara åtta med päls jag nu..//Linda

2009-04-06 @ 20:23:21
Postat av: Anonym

Härligt att kunna fynda ibland. Sälj inte mina saker nu bara. Ska hämta de någon dag

2009-04-07 @ 12:50:17
URL: http://www.nogg.se/AnnaSall

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0