Tillöket har anlänt

Grattis Olga & Vide till era små fina ungar..
I natt har de anlänt 4 små underverk till oss.
De är pigga och Olga mår bra.
Så lille Vide han med att bli pappa han innan kulorna rök.
De är en vit/blå, en blå/vit och två svart/vita.
Ska bli spännande att följa deras uppväxt och förhoppningsvis hitta bra hem till dom.
Är lite speciellt när man äger både mamma och pappa till kullen.
Sist de hände var med Mirran och Snuffen.
Då skrållan blev till och nu blir hon 11 år i juni.

Igår på min lediga dag var de fullt upp med Örly & Flinga.
Dom blev riktigt ompysslade och fick sina fötter verkade.
De går bättre och bättre.
Bara lite testing testing nu.
Resa sig på stallgången å så men dom sitter där dom sitter.
Sen fick dom komma ut på promenad på tu man hand.
Flinga är liksom lugnare och coolare på nå vis,
allt är så spännande för henne och hon är nyfiken på allt.
Örly är mer den vakna typen och är lite mer på spänn,
de kan ju dyka upp faror!!
Kan väl tillägga att de blev nästan en 125 l säck päls.

Fortsatt även med dyngan igår,
denna gång skotta jag de mesta förhand.
Så idag känns de som att jag nästan blev manglad igår.
De var ju ca 15 cm "kaka" under bädden på drifterna som åkte ut.
Åsså var de ganska tjockt utanför oxå.
Allt som dom skite hela vintern blir en del de.
Så nu är de jordgolv i driften igen.
Dock är de lite blött ännu.

Hösilage balen är äntligen slut så nu kan jag andas ut ang den.
Fick dessutom amerikanska medlet idag.
Amerikansk bruksanvisning :-(
Jippi..
Men hur tög och dålig jag än är på engelska fatta jag nästan allt.
De var tydligen en tung flaska för botten på postlådan hade gått sönder.
Blev lite förvånad först då jag såg att posten var i en plastpåse,
sen blev jag snopen och full i skratt då jag såg rätt igenom å ner i backen.
Bara till att laga innan i morgon då.
De blev skönt med plats i liret igen så de går vara där och hålla på.
Dock ska jag ha vagnarna inne men de är ju snabbt gjort att rulla ut dom om de behövs. 
Inte har jag riktigt bestämt hur de blir med sadelkammare heller.
Men kanske ska höra mig för om ett flyttstall som kan byggas ihop
med stallet då jag ändå ska bygga ut på baksidan.
Då blir de lätt att bygga in så de försvinner och ändå är de
golv och issolerade väggar och bara inreda.
Skulle vara praktiskt iallafall.

Helgen som kommer är de jobb igen :-(
Tråkigt men ett måste.
Tur att de är ljust länge på kvällarna nu så jag slipper fumla alldeles i mörker.
Ikväll slutar jag halv 9 å då är de ljust så jag kan mucka.
Blev inte gjort idag då de var så mysigt med ungarna och tiden drog iväg.
Var väl inte så allert jag heller som varit "barnmorska"
till halv 4 i natt.
Men nu är jag på andra andningen så i kväll blire säkert en hel del gjort.
Jag börjar verkligen att längtas till semestern nu..
Funderar åxå på att söka ännu mer tjänstledigt.
De är alltid fullspäckade dagar och jag hinner aldrig ta igen mig känner jag.
Men hos djuren får man ändå extra kraft och energi på nå vis.
Så jag är glad jag har dom!!
Dom liksom finns där i vått å tortt å gnäller aldrig!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0