5 år av sorg och saknad...

Idag är de exakt 5 år sedan "Festis" Festival Scott lämna jorde livet och begav sig ut på de evigt gröna ängarna...
De var den första häst slakt jag varit med om.
Allt gick så otroligt lugnt till väga och de gick smidigt och snabbt.
Jag stod strax bakom och såg på, kände mig skyldig att vara med honom till slutet...
De är jag glad för idag, att jag fick se hur smidigt och smärtfritt de går till en sån gång.
Liksom känns bättre när de är dax nästa gång att veta att de går fort och att hästen i fråga inte hinner tänka så mycke...
Men när kniven kom fram gick jag där i från.
Jag viste ju vad som skulle ske men valde att slippa se de.
För mig var han redan död efter bult pistolen,
även om jag vet att dom bara är hjärndöd tills systemet tömts på blod...
Jag valde ju att göra det hemma, i en för Festis lugn och trygg miljö.
Slippa åka transport de sista han gjorde då han inte åkt på flera år.
Slippa komma till ett slakteri och dofterna där.
Tyvärr går de inte så smidigt till längre!
Vist kan dom slakta hemma nu oxå,
med vissa delar får ju inte följa med kroppen till slakteri då,
å hur kul skulle de vara att ta reda på huvudet, alla fötter och innehållet??
Dock lämnar inte alla skallen.
Men såga av fötterna pga smitt risk var tydligen ett måste nu!
Nja, inte speciellt trevligt tycker jag.
Så tur allt går snabbt och smidigt för att söka tillstånd att gräva ner sin vän hemma nu iställe...
Då kan man ju välja olika alternativ vid avlivning, ex bult pistol, injektion av veterinär mm.
Som sista alternativ har man ju då nöd slakt med destruktion,
men då bär kostnaden iväg över 5000 kr...
Så tur de finns olika alternativ.

Kommentarer
Postat av: Anna

ja tur att de finns många olika sätt. Minns när man var ute o red på Festis. Mysigt, så lugn kille. Bara lite små sur när gjorden spänndes ;p

2009-12-11 @ 21:00:25
URL: http://www.nogg.se/AnnaSall
Postat av: Marie

Ingen kattunge men en katt iaf :) En hona som är född 090403. Camillas katt. Ville ha henne när hon va kattunge å nu ska Camilla inte ha henne kvar längre..

2009-12-12 @ 12:05:30
URL: http://marieivarsson.blogg.se/
Postat av: Marie

Nej du inga sattyg tack ;)

2009-12-15 @ 12:40:13
URL: http://marieivarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0