Istids livet är prövat...



Is, is, is!
Nä men nu räcker de med kyla tycker jag!
Bära ut vatten, bära in is, å så rullar de på när tempen ligger på minus 20-25 grader.
Å de finns väl dom som undrar varför isen bärs in oxå, jo för börjar man slå och dunka på plast baljor spricker dom lätt i kylan.
Å kanske någon kan tala om varför de känns som 50 l vatten känns mycke lättare att bära än hälften så mycke då de är is?
Men jag hoppas verkligen att ni som säger att ni ÄLSKAR vinter och kyla verkligen passar på att vara ute nu då, åka skidor, skoter, fiska å vad ni allt tycker är så underbart!!
Jag är absolut ingen älskare av denna kyla men tvingas ändå vara ute x antal timmar och mucka så handskarna fryser fast i grepen, näsan fryser ihop då man andas, Apotin fryser och står på 3 ben och vill inte gå!
Men men...
Jag får så lov att acceptera denna kyla, göra de som måste göras, men jag tänker inte glädjas med er som säger att ni ÄLSKAR kyla!!
Tror många av dessa ändå tycker de är mysigast med kyla för att dom slipper ut och göra nå i detta väder, sitta inne och kolla ut på gnistrande snö och is är väl ändå ingen konst!
Att de dessutom är näst intill dygnet runt passning på elden gör inte saken lättare, tur nog har jag några dagar ledigt nu så jag kan vara uppe och elda om nätterna.
De blir utkylt i huset på bara några timmar när de är så här kallt, bara några timmar borta och de kommer surt efterpå.
De tar flera flera timmar att elda upp någon enstaka grad, här om dagen elda jag 14 timmar innan tempen i köket steg upp över 20 grader, då var de dax att sova och sen morgonen efter var de bara börja om på nytt :(
den så kallade luft värmepumpen som ska fungera i nordiskt klimat den strejkar redan när de blir runt max -15!! Så den är de absolut ingen idé att ha på ens.
Måste blivit nå med den för den har fungera bättre tidigare om åren. Så braskamin är den värmekälla vi har, tur alla djur värmer i sägen. Hoppas nu de går mot noll snart, så jag slipper vara irriterad =)

Kommentarer
Postat av: Marie

Nu är det skönt med jordvärme ska du veta när de är sanne kallt ;)

2009-12-30 @ 10:59:20
URL: http://marieivarsson.blogg.se/
Postat av: Anna

Jo vinter är härligt men inte när de är så kallt som de är nu. För då kan man inte göra något ute som sagt. Och mer snö behöver vi till skidorna och skotrarna :p Posetiva är att kryp så som fäsingar dör i denna kyla =)

2009-12-30 @ 12:15:53
URL: http://www.nogg.se/AnnaSall

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0