Magomvridning... Kanske jag hjälpa någon rädda liv med detta blogginlägg.

Sen Bamse fick magomvridning har jag funderat och varit liv rädd för magomvridning!
Jag har tänkt på de varje dag, en, två, tre gånger om dagen.
Så på läst som jag var viste jag alla symtom!
Här om natten vaknade jag av att sängen var full med dreggel, flög upp!
Apotin var på väg in i köket men rasa ihop 2 gånger på vägen.
Läskigt värre!
Men han gick och drack vatten och sen la han sig för att sova, jag jag vaken och var orolig.
Men efter en timme tänkte jag att de var lugnt.
De gick några dagar...

Å så igår när Apotin druckit vatten försökte han kräkas utan resultat.
Han la sig, snarka, steg upp, la sig, låg någon minut, snarka, bytte plats osv.
Jag börja bli orolig, när han hållt på så säkert 25-30 gånger ringde jag veterinären.
Alltså han flåsa inte, gnällde inte som de flesta gör.
Han börja svälla i buken, nu blev de il fart till bollnäs!
Åk så snabbt ni kan sa Öjvind.
I alfta börja läget bli kritiskt,
buken svällde och svällde,
Mjälten börja trycka ut,
Apotin börja snurra och var orolig,
orka inte hålla upp skallen.
Nästan i bollnäs börja jag fundera om de var kört,
tyckte han blev apatisk och tung andad, explotion måste ha varit nära!
Väl framme blev de röntgen som konstatera jag hade rätt, magen var som en fotboll.
Öjvind sedera genast och gjorde ett otroligt jobb!
När väl mag innehållet börja komma och Öjvind säger :
-Nu har vi räddat livet på han!
Då börja mitt hjärta lugna sig lite.
Efter drygt en timmes kämpande i bollnäs bedömde Öjvind att läget var så pass stabilt att vi skulle våga ge oss iväg mot djur sjukhuset i falun för operation.

Så hur på läst man än är om en sjukdom skall man tänka på att endast en symptom kan räcka i ett akut läge!! Så vid minsta lilla misstanke om magomvridning, åk direkt!!
Tyvärr hinner man inte fram alla gånger i tid...
Alltså första natten jag vakna hade de nog snott runt lite,
men de gick förmodligen tillbaka då de inte snott runt helt...
Enligt veterinären var de vanligt att de kunde vagga fram å tillbaka några gånger för att sedan sno till riktigt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0