Veterinär besök på farmen

Ja igår ferdag kom veterinären på besök.
Jag har varit väldigt orolig inför detta besök då Apotin skulle opereras och de alltid finns en risk med att sövas.
Han har ju sen någon vecka tillbaka bryte av en klo,
 de har inte varit något bekymmer med den
men en klo kan ju inte växa ihop igen så de var inte mycke att välja på utan klon måste bort.
Men för en gångs skull hade jag tur!
Klon var inte så skadad som jag trott utan den trasiga delen gick att ta bort och resten kunde räddas.
Så nu ser klon ut som en skål, helt synligt ligger pulpan.
Men de är plast över som skydd.
Endast en par millimeter av pulpan var lite skadad just där brottet var.
De gick bra att söva honom och när klo delen skulle bort kändes de nog en del ändå för han var på väg upp då!
Men de gick snabbt att få bort den.
Sen blev de dax att få en spruta så han vakna upp.
De blev ett andnings uppehåll ett tag,
som tur var märkte jag inget med de samma utan veterinären som sa att de var
omställningen som gjorde de och att de skulle vara så.
Sen var han lite tjurig ett tag och trött resten av kvällen.
Dom har kommi fram till att dom kan ha ont i huvudet efter narkos.
Jag låg på golvet mest hela dagen med Apotin sen.
Örly, Jenka, Dillba & Flinga Blev vaccinerade.
Allt gick bara bra.
Sen på kvällen märkte jag att Sissi skadat ena öga, hon kunde inte titta alls!
Men efter närmare koll såg jag inga skador men gav henne salva,
sen fick de stora stå inne i natt, första gången på 2 år.
Såg ut som de hade gått bra.
Tepee är öm i sin rygg/kors.
Han har länge gått och lyft svansen.
Så han skulle behöva ut och promenera och mark arbeta
utan ryttare nu och bygga upp sina muskler
igen innan han ska ridas.
Men de är inte de bästa underlaget nu att töm köra elle longera häst på volt precis!
Men de går mot bättre och ljusare tider nu som tur är!
Idag var lill syster hit och vi gick 5 km med hundarna.
Jag har mucka ur små drifter och stall idag.
Sällan jag har stallet att tänka på nu för tiden.
Så skönt!

Kommentarer
Postat av: Mia

Vilken sjukstuga! Hoppas att alla djuren blir friska igen. Hade själv en häst som haft kors förlamning i yngre dar. Han blev öm i korset om han blev för hårt riden eller fick stå för länge. Dock var han inte lika gammal som din. Mvh Mia. P.

2009-01-18 @ 12:22:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0