vad sägs om den då??

Suzuki grand vitara 1998-2005...

 Grand Vitara är ganska ensam i sin storleks- och prisklass om att vara försedd med lågväxel.
Ett oumbärligt attribut för den som behöver en arbetshäst.
Vid normal körning körs bilen lämpligen bakhjulsdriven.
Detta spar lite bränsle.

När halkan sätter in eller terrängen kräver så läggs fyrhjulsdriften i manuellt - liksom lågväxel.
Vitara har inte antispinn- eller antisladdsystem, däremot låsningsfria bromsar.
Dubbla krockkuddar fram är standard där den högra kan kopplas ur av verkstad.

Insidan präglas av japanskt utseende.
Trist, men dugligt.
En grym terrängbil handlar det om.

Vitara passar bättre med dieselmaskin än med den trista fyrcylindriga bensinmotorn.
Det lite sävliga men trygga dieseldunket ger mer brukskaraktär åt vagnen.
Det här är en bil som med sina plastkjolar och skärmbreddare visuellt ger sken av att vilja bli parkerad utanför nåt kändisparty.
Okay, den kanske fungerar där också men den kan bättre än så.
Fyrhjulsdrift och lågväxel, hygglig markfrigång och en robust ramkonstruktion gör Vitara till en duglig terrängvagn och bra dragare.
Släpvagnsvikten är 1 850 kilo.
Den enda skillnaden i utseende mot bensinaren är luftintaget på motorhuven, i övrigt är det samma bil.
Det dieseln vinner på karusellen - låg bränslekostnad - förlorar den i skattegungan.
Cirka 5 000 kronor mer i årlig skatt än för bensinversionerna.
Vid blandad körning drar dieseln 0,78 liter per mil (fabriksuppgift) medan den fyrcylindriga bensindrivna vill ha 0,95.
Motorns 87 hästkrafter gör knappast 1 600 kilo bil till en aha-upplevelse vad gäller acceleration och toppfart.
Men den knallar på ganska behagligt när den väl fått upp farten.
Toppar drygt 140 km/h.
Motorvägskörning går förhållandevis tyst och vid krypkörning på dåliga vägar eller kostigar känns det alldeles rätt med dieselmotorns rejäla vridmoment från lågvarv.
Från tomgång, innan turbofläkten börjar göra nytta, är motorn däremot död.
Ett fenomen den delar med många andra dieselturbo.
Vitara TD är välutrustad i standardutförande, även luftkonditionering ingår, men bilen saknar en viktig detalj som de flesta säkert vill ha: Dragkrok. Kostar 4 188 kronor, monterad och klar.
Garantierna är mycket bra, förutom rostskyddsgarantin som bara är sex år.
Vitara TD kostar 214 900.
Med mjukt gående V6 och 144 hästkrafter kostar Vitara detsamma och känns i jämförelsen som ett betydligt trevligare köp.
Versionen med tvåliters bensinmotor finns från 198 900 kronor.

Basfakta


MOTOR
4-cyl längsmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 20,5:1. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 998 cm3. Max effekt 87 hk (64 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 216 Nm vid 2 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, inkopplingsbar fyrhjulsdrift,5-växlad låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och underliggande triangellänkar. Bak stel axel med fem länkarmar.

STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak.

HJUL
Fälgbredd 5,5 tum, däck 235/60 R16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 248, längd 420, bredd 178, höjd 174, spårvidd fram/bak 150/150. Tjänstevikt 1 590, maxlast 400, släpvagnsvikt 1 850.

PRESTANDA
(fabriksuppgifter)
Acceleration 0-100 km/h ingen uppgift, toppfart 142 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,78 liter/mil.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0