11-12 november


Apotin på promenad i ormtjärn 11/11-09

 


Apotin och Joline


Aha,, vad luktar det här då....

Igår var jag, mamma, Apotin och Joline upp till ormtjärn och gick.
Så bra att gå där där det är fina mjuka stigar att gå på.
Apotin har fått ett sår på trampdynan så en frysen grusväg var inte de bästa för honom.
Stackars Saga löpte och fick stanna hemma.

Igår morse mucka jag ur drifterna och fyllde spån.
De har frysit ihop skapligt i hagarna nu så de är inte längre jätte geggigt där.
Skönt att få lite renare i hagarna för de har ju knappast gått att gå där utan att tappa skorna ju!!
Tycker att hästarna fått mer livsglädje och energi på nå vis nu sen dom fått blöt foder ;-)
Det syns på dom att livet leker och dom är på allerten...

Till helgen är jag ledig och det ska bli skönt.
Lite kalas att avverka,
Lena blir 35 och Tommy 25 ihelgen.
Ska till Lena i morgon och hoppas jag träffar på Tommy där så han kan få en present oxå.
Dom fick ju för sig att åka båt när dom fyller så de blir till att fira på fredagen. 
Synd nog verka de inte som dom ville ha med sig "familjen" på resan utan valde att åka själv.
Hade ju hoppats på att fira dom med fest då jag lagt ledig helg eftersom de tidigare låtit som dom skulle slå ihop kalasen...
Men men...
Kan vara skönt med en hel ledig helg ändå.
Kan ju hoppas jag träffar på pappa oxå då för på farsdag jobba jag 7.30-20.30 så inte hade jag tid då, inte kom jag ihåg de heller när de väl var söndag :-(

Hoppas även på att få ut alla hästar på tur även denna helg.
Har stora funderingar på hur jag ska kunna motionera fler åt gången??
Förslag mottages gärna :-)
Tepee har blivit "gammal" de senaste året tycker jag..
Han känner nog av sin rygg till och från som de verkar.
Han var ju väldigt öm i ryggen i fjol runt nyår.
Men enligt vet var han ju återställd efter en månad..
Men kanske är nå som spökar nu igen?
Han ligger mer än vanligt och vilar höger bak mycke.
Men med hans kroppsbyggnad är de ju inte undra på de blir belastning heller.
Han mår så mycke bättre när han fått ut och promenera och fått fart på systemet.
De riktigt syns hur han sträcker ut hela kroppen och njuter av att få komma ut.
Sen ser han ut att må mycke bättre efteråt.

Kanske skulle leta mig medryttare/skötare som inte har mer krav än lulla i skog och mark.
Men sån otur man kan ha med sånna vet jag inte om de är värt besväret heller...
Glömmer aldrig den första tilltänkta medryttaren till Tepee,
hon satt ju och grina och var livrädd bara han tog ett steg!!
Hon våga ju inte ens sköta om och borsta, sadla och de som måste göras.
Behöver jag säga att de bara blev en ritt?? ;-)
Vet inte om de är värt att utsätta hästarna för det de sista åren dom har kvar..

Idag måste jag säga att jag var riktigt förbannad en vända..
Maj har ju haft en sällskaps häst hemma.
Som tydligen knappt varit hanterad,
flyttat runt och flyttat runt,
de går inte verka henne,
hon håller sig inte i hagen,
men så snäll så snäll och fin ardenner tös var hon då verkligen..
Å endast 1,5 år, fin fux, efter Tonid tror jag :-)
Hur som hellst kunde Maj inte ha Juliana som hon heter kvar..
Gubben som ägde henne kom och hämta henne idag och körde henne direkt till slakt :-(
Fy fan!!
Gubb jävel rent ut sagt!!
Är väl inte hästens fel att den inte blivit hanterad från början!!!
Å de med fötterna går ju träna bort ganska snabbt, dock inte på en timme.
Å att få dom stanna i hagen finns de massa trix till att lösa,
både snälla och mindre snälla metoder...
Såå synd på en så fin och fullt frisk tjej..
Stackarn...






Kommentarer
Postat av: Anna

Ja ibland kan man ju fundera över hur de gammla gubbarna tänker! Finns många andra som uppskattar en häst på ett annat vis än vad de gör! Jag tycker själv att en häst är underbar på sitt sätt hur den än beter sig så brukar den alltid ha glimten i ögat =) Så stackarn som dog så tidigt och inte fick se vad ett riktigt liv är för en häst, bara för att gubben inte tyckte den levde upp till hans förväntningar

2009-11-12 @ 19:44:42
URL: http://www.nogg.se/AnnaSall
Postat av: Jennie

Ja jävla skit gubbe! Hade själv fött upp henne oxå!

2009-11-12 @ 21:00:38
Postat av: Marielle

2009-11-13 @ 11:46:50
URL: http://elle.zoomin.se
Postat av: Marielle

Hej Jenny. Såg ditt mejl idag. Kollar sällan mejlen på hemsidan. Använder min hotmail istället. Vill du vet historien om Elissy är du välkommen att skriva till mig på den så kan du få hela historien om henne. Olle har fått somna in. Jag hade inte råd med 2 hästar och valde bort honom. Ägaren hade inte möjlighet att ta tillbaka honom och ansåg att det var bästa tt han fick somna in. Oturligt nog. Men tyvärr kunde jag inte göra någonting åt det. Ha det bra. Kram Mejo

2009-11-13 @ 11:49:24
URL: http://elle.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0