De har kommit ut lite mask nu.



Dock inte så mycke som jag hoppats på Dusty!
Fotot är på avföringen från Turbo.
Där kan man tydligt se maskar, de ser ut att vara olika sorter men de kan hända de är samma mask i olika stadier.
Dusty har fått ur sig tunna vit gul rosa aktiga på ca 1 cm, misstänker de är lilla blodmasken.
Men den brukar inte ge kolik symptom.
Dom tillhör de vanligaste maskarna bland häst, dom kan skada tarm slemhinnan och ge upphov till blodbrist och infektion i tarmen.
Men jag tycker även dom är blek aktiga så kan de då möjligtvis vara stora blod masken?
Den orsakar ju störning i tarmens blodkärl och kan ge upphov till kolik och störd tarm funktion!
Ja de blir till att hålla koll på avföringen någon dag till.
Dusty går i egen hage så henne har jag sten koll på, de andra får jag försöka se när dom gör i från sig och kolla dom på de viset.
Dock är inte Dusty så intresserad av hö än, går och tar någon tugga ibland men bete lockar mer.
I natt har hon plockat nåt strå inne, inte ätit mycke.
Hon får nypon proviva, mag och tarm och morötter, för att hålla tarm floran i trim.
Känner mig fortfarande inte lugn ang Dusty!
Känns som om något pyr och att explosion kommer, men hoppas jag har fel!!
Just nu är hon då pigg och jag får glädjas med de så länge.
Så avvaktar jag och hoppas hon börjar äta hö på riktigt ganska snart.
Tänderna är inte heller utesluten, hon har ju nå konstigt för sig med munnen än, dock ville ju inte vet göra en riktig tand undersökning i fredags, de han såg då såg kanon bra ut.
Men längst där inne har ju ingen någon aning om hur de ser ut!
Å de är ju inte allt för ovanligt att de blir strul om nya tänder är på väg!
Fjant vägra oxå äta då han hade bekymmer med tänderna.
Turbo var och plocka några strån bara.
Men så har vi ju de där med infekterad tarm, då brukar inte heller mat locka.
Ja nu ska jag ge de här med mask någon dag, se vad som händer och intala mig själv att de här kommer bli bra! Skulle nå mer tillstöta tar jag de då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0