Säg de lugn som varar....



Lördag efter middag verka de vara lugnt med Dusty igen..
Hon fick stå inne den natten med.
Å sen stå i sjukhage på söndag morgon för att sen få vara med flocken några timmar...



Den där otrevliga slemproppen kom ut på lördagen!!

Söndag och måndag var allt lugnt och måndag kväll fick hon gå kvar med flocken...
I morse när jag kom ut stod hon och sparka sig själv i magen.
Så nog var hon irriterad i systemet igen allt.
I med olja och ut och gå...
Hon var dock ganska intresserad av gräs och tog nåt strå, inte lika gluppsk som vanligt.
Var bara in och ringa efter djurvakt...
Hur lätt är de före 7 på morgon??
Linda fick jag tag på strax före halv 8 så hon lova att åka hem och kolla läge.
TUSEN TACK FÖR HJÄLPEN!!!
Dom var ut och gick en vända och Dusty var lite slö men gick åter igen till flocken och
verka nyfiken på vad dom gjorde.
Jag ringde ju självklart veterinären.
Skulle ge henne sprutan som han spart utifall vi skulle till strömsholm/ulltuna i helgen.
Sen ringde veterinären upp igen och fundera på om vi skulle pröva nå annat?
Men kom överrens om att pröva maska av först.
När jag kom hem 12 så gick vi en vända igen.
Efter järnvägen gick de trögt, dra på Dusty som har svårt att gå där,
mjukt och slipers med de korta ben är inte lätt ;-)
Sen Apotin som drog framåt som han aldrig gör annars.
Sen fick hon beta hos grannarna och vägen hem var öronen framåt och hon var PIGG!!!
Gick hem och hade samanträde med mina hjärnceller som var vaken....
Kom fram till att hon inte behövde sprutan just nu.
För hur bra är de att ge smärtlindring i förebyggande syfte?
Nja.. Då märker jag ju inte då hon får ont ju...
De blev till att maska av alla 10 iställe.
Bara Fjant som spotta ut allt så han fick ny dos.
Inte bra fru FORSBERG!! måste hushålla med de du har.
Avmasknings medlet gick på 739.50 kr!!!

Nu hoppas jag inte de blir reaktion av avmaskningen med nytt kolikanfall som resultat.
Men samtidigt såg avföringen normal ut så jag hoppas på de bästa...

Sen vart de in och dona golv och avreagera sig på dammsugaren...
Å moppen tog extra bra den med när man är irriterad ;-)
Tog dessutom ut rasten och börja 16.15 iställe,
kände jag behövde de efter dagen.



Nu har de blivit riktig vinterväg ;-(
Fy vad tråkigt..
Bara köra lugnt nu, jag har ju sommar däck än och bakhjulsdrift och jag har aldrig gått
överrens tidigare så vi får hoppas diket håller sig undan mig :-))
Igår hämta vi sista spån lasset.
När vi kom dit så såg jag direkt att de inte skulle bli så mycke som vanligt.
Skönt de för de är ett jävla skit göra att lassa spån i säck.
Näsan och truten blir som en maggot burk, luftvägarna får känna att dom lever.
Innan jag åkte så hade jag fyllt på 2 kubik spån i drifterna..
Vissa uppskatta de enormt ;-) 



Paret gick och la sig nästan direkt :-))
SÅÅÅ mysigt med ren bäddat!!!
Sissi har tydligen haft en hovböld hon.
De var ett "svart hål" i sulan härom dagen, rensa ur det och de var som en ärta i storleken.
Kanske därför hon var halt i juni då??
Hon är ju halt och får gallor vid foderbyten,
men just då hade hon inga gallor och var halt en par dagar ändå..

Nä nu hoppas jag på att allt blir lugnt och att alla mår bra på min farm ett tag framöver..
Måste vila upp mig lite nu.
För de tar enormt på orken när djuren är sjuk.
Man funderar och funderar...
Spekulerar och spekulerar...
Grubblar och grubblar...
Har inte ro att sova, inte ro att äta..

Så håll tummarna nu!!!

Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Ja hoppas verkligen de lugnar ner sej nu!!

2009-10-13 @ 19:47:04
Postat av: Linda Edvardsson

Ingen orsak! Hon har fått en beundrare nu vid namn Erik, och dom passar varandra, dom håller samma fart vid promenad ; o)

/Linda

2009-10-14 @ 10:09:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0