Plåten på plats...



Ja nu är plåten på plats!!
Så när som på lite småfix som vindbräder och dyligt är taket klart...
Tack vare att jag fick så mycke bidrag i födelsedags pressent har ni gjort de möjligt för mig att köpa plåt, skruv och nockplåt till stallet. Med så mycke extra till budgeten prioritera jag taket först.

Tusen tack till:
Mamma
Lena & Per
Marie, Hans-Ove & Tuva
Pappa, Ingela & Jens
Erik, Ulla-Britt, Linnea, Jörgen, Robert & Tobias!!

Även stort tack till Tomas som gett mig 2 lådor spik, vinkeljärn och som hjälper mig så otroligt mycke med bygge.
Till å med så han börjar tycka de är roligt att spika nu :-)

Det är ju bara ytterpanel, fönster, inne golv, boxväggar och dörrar som fattas nu...
Dörrarna kommer att bli så kallade engelska dörrar, alltså 2 delade och de ska oxå vara hemma gjorda.
Fönstren har jag en bra lösning på oxå, får se om de går fixa de i praktiken eller om de stannar i min fantasi.
Boxväggaran blir ju öppna utan galler.
Innergolvet hoppas jag att de blir plyfa som är slitstarkt samt lätt att byta ut vid behov, ja de var så jag skrev till bygglovet iallafall.
Undrar just hur mycke ritningarna felar mot för verkligheten? Jag kommer ju inte ihåg riktigt alla detaljer från dom då jag skicka ritningarna i januari ju...

Idag har vi hållt på i omgångar, Atlas har varit med jätte mycke, vi har släpat med hans ena fäll och tuggben så har han fått ligga med i all röra ;-)
Han är ju lugnet själv alltså...
De bekommer han inte ett skvatt med maskiner och väsen, undrar om de är ett släktdrag?
Just nu är de stutt!!
Finns inte en trä bit eller skiva vi kan sätta ;-(
Tråkigt när allt flyter på så bra och så tar materialet slut...
Ja de är väl så att jag får skylla mig själv oxå eftersom jag är snål och ska ha koll på kronorna och inte handlar för mycke. Tomas erbjöd sig skjuta till pengar här om dagen men jag vill betala själv :-)
Mitt stall och de ska jag betala :-)
Vrång?? Ja jag vet ;-)
Men eftersom de är mitt projekt ska de inte drabba någon annan ekonomisk tycker jag :-)
Så med taket på plats så är jag bättre till i budgeten än väntat så jag är så nöjd ändå så :-)

I morgon hoppas jag kunna fixa och få hem lite ytterpanel, skönt om de kom hem så de inte behövs mer virke så jag kan få fakturan från Torgny. Första lasset är betalt och klart men sen ville han vänta tills vi hämtat allt så han slapp flera fakturor, å jag som vill betala direkt gav mig och har "obetalt" virke som jag redan använt. Känns lite lustigt...

Vad händer annars då? Ja katterna turas om att vara borta en par dygn åt gången, just nu är Skrållan borta sen någon dag och Masken har jag inte sett på 2 dagar heller. Vide har oxå varit borta något dygn några gånger. Tråkigt när dom gör så och man ska behöva vara orolig och fundera. Små hästarna har uppteckt att de saknas ström i deras hage vid de stora så dom har rymt mot ån några dagar så nu är den hagen stängd.
De tar sig ju ingenstans där men de är ingen vidare bra teräng just där då de är brant och bråtigt där.
Tanken är att släppa dom i mitten hagen snart för att senare ha dom vid de stora en sista gång innan jag river alla tillfälliga trådar så de får beta slut på allt innan fodringstiden börjar. Ner i hagen vid ån ska dom oxå få gå en vända till och rensa upp.
Hugo-Lina har åter igen misslyckas med ungar, lika bra de för jag ville inte ha några ungar men Fia-Lisa hade ju bitit sig in och parat sig (inte omdöpt sen jag såg hon var en han) De var en hel gul fin unge som bara var sönder på ena örat så vet inte vad den dött av eller hur många de varit heller.

Nu börjar jag bli hungrig, tror jag säger som morsan sa - De är skrämmande vilka matvanor jag har :-)

Kommentarer
Postat av: Anna

Vilken rasande fart bygge går i =)Men som du skriver, tråkigt när materialet tar slut när man är uppe i tempo. Står de klart till helgen eller ? =)

2010-08-03 @ 22:13:27
URL: http://www.nogg.se/AnnaSall

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0