Årskrönikan 2010!!

Januari:

Nyårs natten var den lugnaste på många år, den första utan Nickan på något år...
Då Nickan var skott rädd stressa hon upp övriga, men nu var det frid och fröjd...

De var kallt hela januari...

Veterinären som tog död på Lurvas prickas efter min anmälan..

Apotin äterhämtar sig bra efter sin operation, så fort vädret tillåter blir de långa härliga promenader i ett snö klätt lanskap. Apotin får även ett nytt vintertäcke, dock inte de bästa!!

Det kommer hem foder som var räknat att räcka hela vintern/våren i från ljusdal, bra foder som tur var.

Gubben och Masken blir kullösa efter en helvetesresa i snöstorm!!

Länsstyrelsen mottog min ansökan om förprövning samt tillstånd att hålla över 10 hästar.






Februari:

Kylan fortsätter....
En månad med mycket shopping åt hästarna...

Länsstyrelsen kom på oanmäld inspektion och gjorde sin koll och resultatet blev HELT prickfritt och vist fick jag tillstånd att hålla fler än 10 hästar!!

Hittar Fjants syster på annons men hon var såld på 30 min...

Bilen min blev påkörd på jobbet och fick tillbringa några dagar på verkstaden.

En hel del förändringar blev det på jobbet, på gott och ont!! Hopslagning igen...



Mars:

Var på kurs med länsstyrelsen och hästlyftet...

Marie och Hans-Ove får lilla Tuva!!

Mycket köp och sälj bland hästgrejjer även denna månad, gjorde mig av med mindre bra saker och införskaffade nytt och mycket bättre.



April....

Månaden jag bara vill glömma, den värsta prövningen i mitt liv kom då...

Men först så Flytta ju Bianca hit, Allt flöt på så pass bra de kunde, hon gick inne på nätterna till en början och i en egen hage de första dagarna, men sen flytta hon ihop med lillflocken...

Så den 8.e april hände de som intefick hända...
Apotin säcka ihop på promenaden och de blev ilfart till faludjursjukhus där man konstaterade att Apotin hade en blödning i hjärtat..
Tömde hjärtsäcken på blod och fick "fel" diagnos ställd...
Dom trodde de var canser vilket det INTE var...
Hem över helgen och ta det lugnt med urindrivande och blodförtunnande...
Apotin var som vanligt redan dagen efter och vi fick en så underbart skön helg..
Jag sjukskrev mig från jobbet och var hemma med Apotin.... 

Så den 12.e april brast de igen...
Apotins liv gick inte att rädda, allt var över på några minuter...
Han precis få tag på veterinären men Apotin tog sina sista andetag i min famn...
(Tårarna rinner fortfarande i skrivande stund, känns fortfarande som om de var igår)
Då allt var för sent fick vi prov svaret...
APOTIN HADE INTE CANSER!!!
Han hade en infektion som förmodligen gått att behandla om han fått rättmedicin den 8.e...
Med facit i hand skulle han inte fått blodföryunnande medicin då han hade en blödning...
Men man litar ju på veterinärerna dum som man är många gånger...

De blev ett långt farväl av Apotin, jag vägra släppa taget och hade han hemma 2 nätter och låg och höll han varm mest hela tiden...
Ville inte inse vad som hänt och höll jag har varm kändes de bättre för mig...
De blev en resa till krematoriet i falun för ett sista farväl...
Jag vägra skicka Apotin på posten då de var för mig totalt ovärdigt så de blev till att vänta och ta med han hem direkt...
7 år, 7 månader och 7 dagar fick jag med Apotin....





Maj:

1.a maj gick vi då ut med att en ny livs kamrat, Atlas skulle flytta hem till oss!!
Ännu en gång blev de lång resa för att hämta, dock mycke närmare till värnamo än till malmö!!

Valde att stå över väddö utställningen med Fjant och Örly då de var för tätt inpå vi hämtat Atlas, utställningar kommer igen men de första dagarna med Atlas sker bara en gång så de var ett klokt val!!



Juni:

Kunde inte vara bättre med en valp än nu...
Härlia sommaren och en busig valp fick oss på rätt spår...
Bete åt hästarna och allt flöt på bra med djuren...
Många nya erfarenheter åt Atlas blev de, helt underbart att få lära känna en ny individ...





Juli:

Länsstyrelsen ger klartecken på stallbygget!!
Bygget drar igång, å som vi sliter och fixar!!
De går med en rasande fart...

Bianca gör utställningspremiär och får tufft motstånd, hon fick 39.p och det är jag väldigt nöjd med...

Lena R.G flyttar tyvärr härifrån, men som "tur" var gjorde vissa omständigheter att hon flytta tillbaka!!







Augusti:

Stallbygget rullar på, nästan dygnet runt...
Atlas växer och växer...

Bianca åker på premiering på nytorp, 39.p även denna gång och nöjd var jag...

Skrållan kommer hem efter 1 månad på rymmen...







September:

Bianca får sitt RS nr, 6345!!
Stallbygget fortsätter...

Atlas gör utställningsdebut, jag är nöjd med den dagen!!

Vargen härjar för fullt här i skogen, flera hundar får sätta livet till...









Oktober:

Olga hemma efter drygt 4 månader på rymmen!!

Atlas börjar på valpkurs..

Första snön kom nog 15 oktober och inte vidare uppskattat av Atlas eller mig!

Örly gör utställningsdebut och Flinga visas oxå,
Örly blir klassvinnare fast han går själv på 37.p och finfin kritik,
sett att flera andra också blivit de som ej haft motstånd i klassen.
Flinga får dagens lägsta poäng, 35.p med en annan ponny...





November:

Vintern är här med råge, redan varit mellan 25-30 minusgrader...
SNÖ, SNÖ och åter SNÖ!!!

1.a november kom länsstyrelsen och besikta stallbygget, GODKÄNT!!!
Å vilken sten som släppte då...
Som vi har slitit på med de så är vi skit stolt och mallig!!

Valpkursen fortsatt, men efter sträng kyla flyttas sista gången fram tills i maj. Klokt beslut då alla, speciellt inte valpar är gjord för att vara ute i sån sträng kyla..

En dagstripp till åland fick avsluta november månad...
En skön tripp blev de trots oväder när vi skulle ner...







December:

Vintern håller i sig...
Kunde jag skulle jag gått i ide!!

De har inte hänt så mycket utöver de vanliga på gården denna månad..
Jul vart de ju även i år då som jag åter igen arbeta bort...

I skrivande stund börjar jag tänka lite på kvällen...
Spännande att se hur de går med smällare och raketer för Atlas..
Värsta spök tiden är som tur inte här just nu så jag hoppas att han tar "ÅSKAN" med ro...
Allt som låter illa och inte hör till vardagen kallas "ÅSKAN" här...
Så när de blir oväsen säger vi alltid,
-HÖR "ÅSKAN" kommer typ...
Så ofta blir de jätte spännande och se vad som kommer, men ingen dyker ju upp nån gång ju... ;-)





NU vill jag passa på att önska er alla GOTT NYTT ÅR!!!

Undrar oxå om min första årskrönika var till belåtenhet för mina läsare???
Eller om jag ska strunta i den framöver??

Säkert en hel del av året som är bortglömt att skriva om...
Men de finns ju månadsvis att kolla tillbaka på....

OBS!! Under texten finns en rad de står kommentarer på!!!
Klicka där, skriv ditt namn och en rad så blir jag glad!!!


Kommentarer
Postat av: Ingela

Jätte kul att läsa.Du skulle bli journalist du.Som du skriver.Gott nytt år på er.

2010-12-31 @ 18:20:41
Postat av: Linda E

Den här raden eller??

Gott Nytt år på er med!

2010-12-31 @ 21:29:44
URL: http://www.trollans.com
Postat av: Anna

Gott slut & Gott nytt år =)

2011-01-01 @ 11:06:00
URL: http://www.nogg.se/AnnaSall
Postat av: Brittis

God fortsättning på det nya året

2011-01-01 @ 12:22:52
Postat av: Anki i Arvika

God fortsättning på det nya året.

Krama alla djuren och en extra kram till Vide.

2011-01-02 @ 16:54:59
Postat av: Syster Yster

Kul med en tillbaka blick, både dom roliga och jobbiga stunderna.... Hoppas du fortsätter med dina krönikor!!

2011-01-06 @ 17:06:11
Postat av: Elfi

Roligt att läsa vad som händer hos er du är duktig. God fortsättning på de nya året.

2011-01-12 @ 07:51:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0