Julhelgen...

Julafton:

Somna sent, vakna tidigt..
Var tvungen upp och släppa ut Findus som skrikit länge nog...
Gör en eld och sätter mig i soffan...

07.26 ringer pappa och meddelar att hans mamma dött i natt...
Alltså min biologiska farmor då...
För att bespara er min familje historia kan jag bara kortfattat tala om att jag har inte haft någon vidare kontakt med farmor Margit de senaste 20 åren, knappt innan heller..

Vi har bara träffats någon enstaka gång vid typ kalas, dop och såna tillställningar...
Så personligen har jag aldrig haft någon känslomässig relation till henne och kan därför inte sakna henne heller...
Men för dom som hade henne som mamma/mormor/farmor och övriga som kände henne kan jag bara beklaga...
Tråkigt och ledsamt att mista sina nära och kära...

Man gör sina val här i livet och vissa val väljer andra åt en...
Jag anser inte att jag har behövt ta upp någon sorts kontakt i vuxen ålder, med någon som funnits innom en par mils avstånd och inte ansträngt sig eller villa hålla kontakt med sina barnbarn genom åren...
Så nej, både jag och farmor har gjort våra val...




Tomas åkte och fira jul med sin familj och jag var hemma och fixa ordning djuren och förberädde mig för kvällsjobb...
Jag fällde ett träd till dom små och några dagar innan hade dom fått några granar...
Dom myser när dom får in nå gott och samtidigt nå roligt att leka med.
Jobba kväll en julafton är faktiskt helt okej tycker jag, de känns på stämningen att något är i luften.
Många har besök och några har åkt bort så de är ganska fridfullt trots allt.



På kvällen när jag kom hem fick jag äta julmat från min svärmor, eller de som var kvar av den vill säga...
När Tomas kom hem tappa han den i golvet så ägg och prinskorvar rök!!
Men de som var kvar var gott iallafall ;-)
Jag hade även fått julklapp av svärföräldrarna!
En påse polly och 3 balar foder är jag skit nöjd med!!!
Foder behövs alltid och är för mig väldigt världefullt, så tack Erik & Ulla-Britt!!!



Små hästarna är ju nu helt invanda på "Erik maten" och har gått på frigång på de desenaste dagarna..
Väldigt uppskattat samt att flocken är mer harmonisk och mindre tjafs vid foderhäckarna...





Juldagen:

En lugn och skön morgon, både jag och Tomas hemma!!
Händer inte ofta kan jag säga...
Denna dag började kylan äntligen ge sig...
Efter något dygn med närmare -30 grader känns -15 som rena rama vår vädret.
Kvällen blev de åter igen jobb...
Även denna jobb kväll flöt på bra och en lugn och skön stämning på jobbet.



Annandagen:

Vakna och gick ut...
Livat utan dess like!!!
Grannhästen här på besök igen ;-(
Andra gången på bara några dagar...
Stallet helt upp och ner vänt, små hästarnas foder urdragen ur säckarna igen...
Lyckades få tag i henne när hon stod mot eltråden och drack upp lill flockens vatten!
In med henne på box och leta tag på ägaren...
Gissar på att hästen varit här några timmar...



Fixa ordning mina egna när Tuva fått komma hem, förberädde allt till kvällen.
Passa på att vara ute med Atlas nu när de inte är så kallt,
dock var han inge sugen på att ut och gå!!
Satte sig 50 m från postlådan så vi pröva andra hållet, kom ca 150 m från stor driften och sen var de bara vända hem igen. Men han får vara ute lös mycke på gården så han rör sig de han behöver ändå.


Kvällen blev de åter igen jobb.. Ovanligt lugn söndagkväll...


I dag måndag:

Upp och ut, ja men si jag höll inte på att känna igen mig här ute!
Små hästarnas mat och påsar på gården, skrik och liv..
Går bakom stallet och där är ALLA mina snöhögar helt borta...
Eller borta och borta, ut krafsade är väl rätta ordet!
Nå possetivt var ju att jag såg tråden på hagen igen.
Men grann hästen har nog härjat på sen tidigt i natt hon...
De är ju mycket foder i snöhögarna och de var de hon letat fram, samt att traktor vagnen där bak som innehåller icke brukbar mat hade minskat rätt rejält!!
Tuva har nu förstört min hage 3 gånger denna vinter...
Jag börjar TRÖTTNA på detta nu!!
Bara fånga häst och in och ringa igen.
Sthlom kom förbi han med, han hade sett de fattas en häst hos grannen så han var orolig.
Tuva har dessutom sprungit över båda mina slädar, bara hoppas dom höll för hennes vikt..
Annars är jag väl slädlös oxå...



Idag har vi även firat jul med mamma! Tusen tack för julklapparna!!
Nu nalkas det efterrätt så jag ska vara social nu..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0