Foder, valpkurs mm

Ja ha ja...
Ett tag sen jag skrev om livet på gården nu...
Men jag börjar med hästarna och fodret nu...

Sissi har magrat av!!!
Visst är hon på sitt 23.e år men pigg och fräch i övrigt.
Men nu känns revbenen på henne :-/
De hör inte till vanligheten alls då hon "normalt" ser mer än högdräktig ut!!!

Så igår kväll kolla jag henne när hon åt.
Hon står och pillar och "äter" foder, men hon sväljer knappt ett strå!!!
I morse var de lika en par minuter men sen gick hon ifrån fodret...
Kastar de hit och dit...
Nej nej mina läsare, det är INTE tänderna...
Dom är kollad av vet just pga att hon tappat vikt.
(vet tyckte de var bra att hon bantat)
Men de är över förväntan fina.
Var ut med torr hö och de åt hon...
En vecka sen jag sluta ge Sissi och Tepee torrhö!
Så hon har säkert inte ätit mycke på en vecka ;-(

Ikväll ska Sissi och Tepee få hem en bal från Erik o Ulla-Britt,
så får vi se om det blir bättre eller inte??
Å när jag tänker efter så var de ju i fjol när ljusdals fodret kom hem som
Sissi börja minska i vikt!!!
Hon tugga och spotta ut...
Kanske inte alls bara var den kalla vintern som gjorde att hon tappa över 100 kg då???
De smaka nog helt enkelt inte som hon är van.
Dom har ju ätit "Erik foder" sen hösten 98 å så blev de annat...

Sen har jag ju ett magert bete och inte passande foder åt damen nu då...
Så inte alls konstigt att hon magrar ur då...

De blir avmaskning och så funderar jag på lusern tills hon återfått lite hull,
samt att jag kör på "Erik foder" så länge de finns att köpa där...
Så hoppas jag på de bästa och håller tummarna!
Tepee är inte heller tjock och även han lämna maten nu ;-(
Orka väl inte äta för 2 han då kanske...

Övriga hästar äter fodret, Lena väljer då "Lasse maten" före torr hön,
De små äter oxå både och, men bara hö en gång till dom 9 nu. (Lena & små)
Håller ju på att vänja bort hön helt och dom får bara lite till natten nu.
Även de ska jag sluta med innom de närmsta dagarna då de nu är 3.e v med hösilage.


VALPKURS!!!

Ja den börja igår, spännande!!!
Vi var 12 hundar i kursen i blandade storlekar.
Atlas tyckte de var jätte kul ;-)
De var många kompisar att hälsa på!!
En av hundarna var 1.årig hane av rasen xxxx nästan i storlek med Atlas,
han verka vara en osäker herre och skällde absolut hela tiden!
Reste ragg och tala om för alla  att här är jag, håll er borta typ!!
Såg ut som alla tog avstånd från honom.
Å eftersom Atlas blir lite fundersam/osäker med skälliga hundar (ofta små hundar)
så tog jag chansen att träna Atlas i ställe.
Då alla andra tog avstånd så närmade jag mig iställe, allt eftersom Atlas reagera.
Först var de lite"nä matte, andra hållet"
Men så peppa jag fram han, locka, beröm och lek.
Gick kanon, han stod en par meter ifrån och fick skäll i massor men brydde sig inte ;-)

Så Atlas bjöd till lek...
Å lite fegt från båda håll till att börja med men sen släppte de och den andra hanen växte, han lekte och hade hur kul som hellst, och han blev tyst...
Teorin hölls inne i klubb stugan, Atlas och denna hane fick följa med in, å trot eller ej men vi hamna på samma gavel mittemot varandra och de gick så bra!!!

Så de blev 2 flugor i en smäll kan man säga, vi hade varsit "problem" och båda fick bukt på de just då, min som inte alls vill höra skäll hundar acceptera oljudet och den andra som inte acceptera nån fick en kompis!!
Jag hörde bara något skall resten av kvällen från den hunden...
I övrigt var de mest små hundar som Atlas digga.

En dam och jag diskutera...
-ja ha hur gammal är din hund undra hon?
-7 månader...
-ja ha.???. så pass ung.??. han blir lite större då?
- ja visst, ca 20 kg till ;-)
-
20 KG!!!! HUR MYCKET HUNDMAT GÅR DE DÅ???
Damen såg ut att vara i chock kan jag säga och Tomas utbröt i ett gott skratt så han var tvungen vända sig om han ;-) Jag hade oxåsvårt att hålla mig...

När vi var på väg hem kom samma dam igen....
-Jag måste bara få fråga, hur bor ni???
-i ett hus...
-jaha????...
-i ett "litet" hus dessutom, hunden är bara nere i 2 rum och kök svara jag.
-jaaahaaa???... Har ni STOR trädgård då???
-ja de har vi ;-)
-ja en SÅN där STOR hund kan man väl inte ha i lägenhet.....
(damen hade en tax själv)

Hela vägen hem skratta Tomas och tyckte de var kul med 20 kg och damens chockade min ;-)
Ja inte lätt när man är van smått...


Övrigt
-8 grader kallt i morse ;-(
Galler sitter för fönstren i stallet, blev rutnätsgaller, hoppas de är godkänt nu då!!!
Men de bör det vara...
Ett problem kvar och de är att de måste en täck list av nå slag utanpå gallret.
Insjön närmar sig, på lördag är de dax!
Jag prövar torr schampo på hästarna, blir dom inte ren är de väl inte hela världen då.
De är väl INTE färgen som ska dömas?
Gul eller vit och grå eller svart kan väl inte spela så stor roll?? ;-)
Inget roligt väglag att ge sig ut i nu tycker då jag!!
Men de är vinterdäck på både bil och vagn.


Kommentarer
Postat av: mamma

va bra att det funkade med den anndra hanen,,, nu ar det bara att vänta till lördag och hoppas på bra väglag, kram

2010-10-21 @ 17:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0