Men vad håller jag på med?!?

Ja se när tummer börjar gå att böja på och bara vätskar lite grann så kör jag in långfingret i elektriska kap och ger sågen :-(
Skärpning nu Jennie! Håll fingrarna i styr!
Denna gången blev de bara ett djupt hach och ca 4 cm ytligt...
Tur jag fick lite gjort igår då iallafall.

Igår efter utställningen tog vi vägen över Bollnäs och stanna på rust och köpte lite el grejjer.
Så medan killarna sov som stockar passa jag på att klättra upp på stegen och satt upp vajjer och elkabel till nya stallet.
Så nu finns de el ut dit, dock var jag lite slö och glömde helt bort att kolla om de fungera ;-)
Men kom på de igår kväll så jag gick ut och testa.
Var med spänning jag stack i kontakten för inte hade jag lust att plocka ner allt igen...
Men vist fungera de allt och bygglampan lös ;-)
Så Tomas hjälpte mig upp med 2 skit snygga ute lampor som jag köpte igår, en ovanför dörrarna på varsin sida av stallet.
Dock är de ingen stöm dragit till dom ännu men lättare att fixa de nu när de är kopplat till byggnaden.

Tror inte jag skrivit att Lena har varit in och provat sin box?
De såg bra ut och hon hade gott om plats.
Lena har även fått en egen foderhäck oxå så slipper de trampas ner onödigt foder i backen.
De kommer väl ut bilder så småningom...


Igår på utställningen var stora samtalsämnet den döda hästen.
De hade hänt något precis där man svängde av till utställningen.
Transporten stod direkt där man svängde av, fram dörren var öppen och ut genom dörren hängde huvudet ut och ett framben, måste sett väldigt gemskt ut!
Tur de hände efter att vi kommit.
Jag kunde ju så klart inte släppa de och fundera massor på vad som hänt...
När vi åkte hem såg vi olycks transporten samt en till transport som anlänt.
De syntes att framdörren var skadad då de glipa nertill.
Att se tjejen gråtandes i telefon skar nå hemskt i mitt hjärta, hon såg så förstörd ut och de kan man förstå...
Den senaste anlända transporten åkte ut efter oss och i bollnäs stanna ju jag på rusta.
Men kunde ända inte släppa tanken vad som hänt.
Transporten hade stått på vägen, båda hjulen hel, inte våltat eller åkt i diket...
Vad hade egentligen hänt?
Hur kunde hästen vara på väg ut där fram??
När jag kom hem blev de till att forska vidare...
Å som tur var lyckades jag få klarhet vad som hänt!!

Hästen, ett 1 årigt sto hade kommit lös i transporten och sparkat upp dörren.
Hon hade mycke riktigt hamna liggande med huvud och ett framben utanför.
En veterinär som bodde nära var snabbt på plats och gav lugnande.
Räddningstjänst var snabbt på plats och de tog drygt 45 min att få ut hästen.
Hästen var tydligen förhållandevis lite skadad med tanke på vad som sas på utställningen.
Något med käken som de verka.
Hästen lastades om i den nyanlända transporten och fick åka till strömsholm.
Sista jag fått fram var att hästen kom fram och då vänta de på röntgenresultatet.
Så hoppasz allt går bra för denna åring som har hela livet framför sig...



Kommentarer
Postat av: johanna

ajdå.. vilken tur att allt gick bra i slutändan!

vi har inte tagit någon vikt på king än ,men de kommer en under dagen, mamma är iväg och väger han idag :) kan medela resultatet sen!

2010-09-20 @ 17:03:02
URL: http://www.johannasdjur.blogspot.com
Postat av: Linda E

Fast i ljusnan stog det om nå liknande fast den åkte till ultuna den, e väl bara det som finns utanför uppsala eller?? För nog måste det vara samma pålle, så många liknande kan det ju inte hända samtidigt..Cissi får nog komma hem på torsdag om allt går bra..

2010-09-20 @ 19:44:02
URL: http://www.trollans.com
Postat av: jennie

båda ägarna till hästen säger att den står på strömsholm, hoppas dom vet vart dom lämnat henne :-) käken var helt av enligt röntgen men de tror hon blir helt återställd å de är ju bra :-)

2010-09-20 @ 23:03:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0