Resa med Dusty

Efter mycke om och men så hade vi fått tid med Dusty på röntgen.
Men dagen kunde ju ha börjat bättre måste jag säga!

När jag vakna var ju Tuva här igen då, jag ringde Steve och han var långväga bort. Så jag fånga Tuva och ställde henne på box.
När jag sen gick ut och skulle fixa Dusty inför resan hör jag någon pratar på, de var Lena-britt som kom och gick och henne har jag inte sett på år och dar....
Hon undra om jag kunde gå hem med Tuva för Tina som skulle hämta hem hästen hade ramlat och bryte benet när hon var på väg hit och hämta henne. Men jag kunde inte heller gå hem med någon häst... jag hade ju en tid att passa och Lena-britt måste ju förståligt nog köra ner Tina till sjukhuset. Så Tuva fick så lov att stå kvar då så länge!

De gick kanon att lasta och få in Atlas oxå. Stanna i Alfta och tog upp mor på vägen, lite hjälp skadar aldrig!
Väl i Bollnäs var de flera som undra om jag skulle kastrera??
Men nej, röntgen sa jag...
En tjej sa till slut att min häst var så lik hennes hingst, prata och betede sig lika...
?? Hingst? Öh... detta är ett Sto och Hon ska på röntgen svara Ja...

Nord fick faktiskt låna fötterna på Dusty, vilket jag knappt får sen de här börja. Han gick igenom med visitertången och kolla på gången, konstatera att höger var mer drabbat än vänster. Men tyckte inte de såg farligt ut alls.
In och röntga, sen blir de ju en lång väntan på flera minuter innan plåtarna är klar....
Men jag kände mig trots allt ganska lugn eftersom han sagt att de såg skapligt bra ut...
SÅ kom svaret, vi gick in och kolla...
Vist var de som han sa, höger var mer drabbat, där hade hon en förändring på någon mm. Men han tyckte de var så pass lite trots allt.
Vänster var de knappt synligt men någon mm även där...
Men trots att de tippat lite lät de väldigt lovande, de finns inga synliga tecken på varken hovform eller på bärranden så han trodde att hon kommer bli bra med rätt verkning.
Jag fick med mig plåtarna hem så Martin får se dom så skulle jag skicka upp dom till arkivet sen.
Ska få en tid av Martin i morgon, Dusty ska ha medicin 10 dagar igen nu, dels så de går fixa fötterna i lugn och ro och dels för att de kommer bli någon mm ändring på hovvinkeln vid verkning.
Hon var lite öm på betong golvet där nere och lite stel i tvära svängningar.

Sen bar de iväg hem igen...
NU står transporten mitt på gården, bilen nästan på alltan för jag måste ju få ur Atlas på nå vis och De finns inga stora snöhögar kvar. Ja De ser ut som ett tivoli på gården ungefär nu!
Har även hunnit hem med Tuva, hoppas hon håller sig hemma nu!

Ikväll bär de sta på föreläsning med länsstyrelsen och hästlyftet igen, Ove Wattle som håller föredrag om fång. Se om dom kommit på nå nytt av intresse eller om de är lika still som vanligt...

De får räcka för denna gång, på återseende!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0