Dagarna rullar på...



Efter att ha längtat så efter semester och gläds så väldigt åt ledighet var semester starten den värsta tänkbara för min del...

Första semester dagen tvingades jag ju som ni alla vet att skiljas från min Sissi som jag kamperat ihop med de senaste 19 åren.
Tror endast ett fåtal av mina lärare egentligen vet hur de är att mista en vän efter så lång tid, bara den som själv älskar ett djur vet vad de innebär! Att man måste ta beslutet vet de flesta när man skaffar djur, många väljer att sälja vidare för att slippa ta ansvar när dagen kommer... Av de 100-talet som faktiskt besökt min Blogg sen förra inlägget har jag fått 3 kommentarer samt något sms, de är ju kul att någon visar lite omtanke och bryr sig!! Tack till er...

Dag 3 på semestern, onsdagen var de dax för nästa djur att lämna gården. Långöra fick då hjälp att ta sig till ängarna.... Han blev bara mer och mer mager och på kvällen då satt han bara och väntade, åt ingen mat senaste dygnet och som han satt så var han redo, han vänta bara på hjälp så de fick bli så....

Så en förbannat tung och psykisk start på semestern blev de....

Ett ljus i mörkret är väl att jag hörde av från delsbo förra söndagen, Jenka var betäckt den 8 juni iaf men DILLBA hade inte visa något. Men jag vet ju hur hon gjort tidigare, inte visat just nå, man har känt på lukten bara. Sen har hon ställt sig så fint när de varit dax och sen har de varit klart! Hoppas ju de är så även denna gång...

Jag har börjat på med sadelkammar bygge oxå, de blev kaninerna som fick flytta ut nu när de blev en mindre. Har rivit ut allt där inne snart, bara golvet kvar och sen är De bara upp med nya väggar, golv och lite fix som byta dörr... De är isolerat och klart i golv, väggar och tak så så småning om ska de även bli värme där inne är ju tanken! Kanske blir långt från stallsdelen men de ska byggas en western stolpe utanför där med ändra gummi underlag eller någon form av sten/plattor så de går att binda upp och göra ordning hästarna där om man inte vill bära sakerna till stallet. Kommer även bli så jag kan sela ut därifrån tänkte jag. Samt dusch möjlighet på samma ställe.

Vad de gäller bilden här uppe så ser ni de e rikligt med högt bete nu! Ser inte små hästarna inne längre utan måste ut. Lena och Tepee ser ut som små ponny hästar där dom går...

På frågan som några ställt hur de gått för Tepee sen Sissi försvann ska jag berätta lite. Tepee fick hela tiden vara med och se vad som hände Sissi, han fick gå fram och ta sitt adjö men han förstod inte nå!! Han ville bara in i hagen och vänta på Sissi. Han stod och vänta vid öppningen där hon gått ut, han skrek och skrek efter henne. Första timmarna och natten skrek han i stort sett hela tiden! Vänta vid grinden, gick en vända och ställde sig och vänta igen. De var oerhört plågsamt att se och höra honom!! Efter att ha levt så tätt ihop i 16 år försvann faktiskt en del av Tepee, hans allt och den han rättat sig efter så många år fanns inte kvar så jag förstår att han var förtvivlad. Dagen efter skrek han bara några gånger i timmen, verka som orken börja ta slut och han var nere! Fundera ett tag på att låta han gå med små hästarna, men bästa vore om han fick en i sin storlek. Så eftersom Lena var så gott som invänd på bete så fick hon flytta in till honom. Men nå vidare kärt möte blev de inte, Tepee fick ta emot en hel del stryk första dagarna. Fick inte använda driften på några dagar samt våga inte vara nära henne. Men nu har allt lagt sig och igår åt dom kvälls hö tillsammans ur samma hög och båda kan vara på driften samtidigt som tur är!!

De var en kort sammanfattning av första semester veckan de då...
För er som hängt med i if svängen Ang dusty kommer få ett inlägg om DE För nu e allt klart med försäkringen på hennes fånganfall....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0