På promenad vid homnaströmmen.



Idag efter maten hoppa vi in i bilen och drog mot homnaStrömmen för promenad med Atlas.
Första riktiga vara lös promenaden sen operation faktiskt. Har ju varit lös lite här hemma och då har de blivit tokrus och koppel igen. Men n u på "okänd" mark gick de lugnare till. Å trött blev han oxå!
Han har ju mer koll på oss när han inte är så hemma säker. Håller sig närmare och har mycke annat att fundera på. Så de känns tryggare på något vis.

Reaben för oss blev ju inte som de var tänkt, hon hamna ju på sjukhuset och alla besök blev ju inställda. Mindre lyckat med tanke på att hon skötte reab både i Falun och Gävle. Alternativet för oss blev Härnösand eller strömsholm då, eller försöka göra de bästa av de på hemma plan.
Jag tycker ju jag Har gjort allt som står i min makt för att få Atlas frisk!
Han var still de veckor de krävdes, vi bodde i köket x antal veckor för att minska utrymme, vi har åkt på reab och återbesök i strömsholm, varit på reab i Gävle. Följt de träningsprogram vi fått, senaste vet besöket trodde dom att 4 v reab till skulle räcka och hon skulle ha kompetensen att frisk förklara Atlas samt ge oss nya tips och råd. Men som sagt, de körde fast!!
Iställe ökade vi på promenaderna 5 minuter varje vecka som vi gjort tidigare veckor. Sen övergick vi till sunt förnuft med tanke på ålder och ras. Vi tränade på vår stora boll, lade till lite extra eftersom. Fortsatte lite uppförs träning och undvek nerför i den mån de gick.
Börja prova på att vara lös på morgon hemma på gården då han ofta e som lugnast. Prova på vara lös på promenader som slutat i koppel. Börjat gå lite utför med stadigt tag om halsbandet.
Han är oftast helt lös i huset oxå Nu, blir de lite stökigt får han vara i köket och hallen för att undvika hastiga hopp i och ur soffan!

Jag funderar på om jag gjort rätt som jag gjort?
När vågar man släppa på gränserna ytterligare?
Jag vet ju att många hundar har betydligt längre reab tid än vad vi har fått, som fortfarande är halta efter de veckor vet trodde Atlas skulle vara frisk nog att börja leva normalare igen.

Vi var ju på avslutning på valpkurs för någon vecka sen oxå, den avslutades med en tävling!
Tävlings människa som jag är blev ju taggad till max!!!
Men med en hund som inte kan agera fullt ut förstod jag ju förutsättningarna...
Matte fick svara på massa frågor på en tips runda, där i mellan var de olika moment som hunden skulle utföra.
Ett moment var att välja vad min hund skulle välja av följande, köttBull leksak eller matte!
Självgod som jag är trodde jag ju så klart att jag var nr 1 så jag fyllde i de alternativet!
Tänkte som så, hemma har han valt godis, men på bortaplan är han nog inte självsäker nog....
Men f*n vad fel jag hade!!
Atlas valde köttbullen först, Pipleksaken sen och mig sist :(
Där rök massa poäng!
Ett annat moment där poängen rök var ju så klart inkallning på tid som jag helt valde att stå över, dock vet jag vem som vunnit om jag låtit honom!
Potatis promenad i slalom barna gick därimot bra, hålla en sked med potatis på i samma hand som kopplet, här åkte potatisen bara i marken en gång! Här fick vi poäng!
Balans övning på stockar hoppa jag oxå över, tänk vad ett fall skulle kunna ställa till...
Hur gick de då på mattes frågor?
Jo då, de sket sig på några, ex vilka datum man inte får ha hunden lös samt vilken vind man vill ha vid spår...
Trots mina missar samt Atlas tillstånd kom vi 2.a och fick oss en vattenskål, sån där praktisk i tygliknade material.
Så med tanke på att Atlas hoppa över vissa moment som de andra gjorde så är jag nöjd...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0