de blev VALP...

Hastigt och lustigt blev vi med valp!
Men en helt fantastisk kille fick vi :-)
Å de går fortfarande inte ladda upp bilder från telefon, skit grejjer!!
Eftersom han inte var planerad kom han inte hem vid 8 veckor, utan vi hämta honom när han var 11 veckor, men jag har nog glömt hur liten de Är när de är leveransklara för jag tyckte han var liten ändå jag...
DE fungerar över förväntan att ha "tvillingar" måste jag säga.
De Är som riktiga kompisar Nikolaj och Izor, ja han heter Izor.
Bigor som var tänkt på min nästa bulle passa helt enkelt inte, inte lyssna han på de heller.
Tiden är ju helt perfekt med valp Nu, jag är ju lång ledig igen nu efter att ha jobbat 2 sista veckorna i augusti.
Uppdaterar på Izors sida bara ja lyckas få in kort.

Annars?
Höstens första hösilars bal är öppnad, håller på att vänja in sakta men säkert nu så även fångisarna ska klara av att äta de i vinter.
Hade ju 1 fånganfall med hösilars för 2 vintrar sen, då tyckte vet jag skulle byta och ge torrhö, sagt och gjort, året därpå fick jag 3 fånghästar på drygt 1 dygn och en kolik någon dag senare.
SÅ de Är inte alls bäst med torrt alla gånger, de blöta balarna både ser och känner man ju på lukten om de Är dåliga, vilket är mycke svårare med torr hö...
de kan ju vara grönt och lukta bra fast de Är angripet av mögel ex.
SÅ nu hoppas och önskar jag att vi lyckas hitta många balar från samma åker, så att de blir lika foder så länge som möjligt och så få foderbyten som möjligt.

Betet sinar, de går fortfarande och betar på dagarna de små, de stora går dygnet runt. MEN som sagt börja stödfodra till natten nu.

Jennie är halt till och från, trodde först hon blev mycke verkad. MEN de Är inte pga de. Hovböld var oxå en tanke men nja... Hon kan vara halt 5 steg på förmiddagen för att sen halta till en par gånger på kvällen, sen syns inget på någon dag. Inte alls mycke de syns, som att hon kliver på en sten bara sen är de ok. Lösa benbitar så bör hon väl halta riktigt?? Emma jag köpte henne av sa ju hon hade en förslitning fram, kanske är de som syns nu när magen är tung? Hon är inte lika elak på Tepee iaf när hon är så här...

Bianca hade en kolik känning samma dag vi hade kalas för Nikolaj. Knepiga var att hon hade matlust hela tiden. LA sig ner utan att rulla, men spände sig och mådde inte alls bra. Upptäckte de vid 21 på kvällen, gick och gav olja om vartannat. Prova även ge mikrolax och då kom lite. Timmarna gick och inget hände, la sig och vila så fort hon fick chansen. VID 2 på natten ringer jag veterinären som kommer vid 3 tiden. HAN ger kramplösande och sätter dropp, besöket tar ca 30 minuter och räkningen hamna på 6266.19 kr!! Själv fick jag sitta ute i stallet till 04.40 och titta på dropp, dropp, dropp.... samt ta lös kanyl som han sytt fast... Jag förstår folk som avlivar/slaktar sina hästar som första alternativ när de ska vara så jävla dyrt att ta hem en veterinär! DE Är ju stackars djuret som blir drabbat i slutänden, till å me mister litet i onödan många gånger för att ägaren inte kan eller vill betala såna summor... Själv skulle jag inte kunna leva med mig själv om jag vetat att de gått att åtgärda, då betalar jag hellre...

MER? Ja de FINNS lite projekt i fantasin, några måste fixas innan vintern, tak på småhäckarna ex, fäste faktiskt den ena i backen igår. Xacamo ska oxå få något att ha maten i... Lite större saker får ligga och gro under vintern....

Kommentarer
Postat av: Carola Alvarsson

Hej Jennie! Ett litet tips om du får nån mer med koliksymptom.. Blanda ljummet vatten olja B-vitamin o ge i munnen. Bvitaminet har en positiv effekt på tarmarna. Kan vara värt att testa för det kan ju spara en hel del pengar! Mvh Carola

Svar: Ja alla tips mottages tacksamt! B vitamin har alltid vet gett direkt i blodet åt mina förr med kolik, första gången de Inte fick något nu... Men ska helt klart prova, kanske oljan inte smakar lika illa heller... mvh
Jennie

2012-09-03 @ 22:45:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0