jag, en stroke patient....

Ja en stroke/tia attack har jag haft, frågan är om de nu var andra gången, om jag helt enkelt missbedömde avståndet pga de redan då jag åkte i backen efter insjön utställningen....

I söndags kom då symptomen tillbaka, de började även denna gång med synen.
Blev precis som någon lös med starka lampor rätt in i ögonen, såg inget framåt utan bara på sidorna.
Sen kom förlamningen efter drygt en timme, hela högra ansiktet och armen och handen. Svårt att tala, men hela tiden medveten och så.
Sen kom huvudvärken...
Tomas blev orolig och tänkte ringa ambulans, men fick ej för mig.
Då ringde han sin mor som kom direkt.
Sen släppte de undan för undan så inge mer med de...

Måndag 15.00 dax för barnmorskan igen, hon undra hur jag mådde och jag mådde bra sa jag för de gjorde jag.
Men tala om hur de var igår kväll...
Å hon reagerade som blixten som vanligt, sa att jag skulle åkt akut in igår och att hon inte tänkte släppa hem mig utan att jag besökte läkaren på hc.
Hon mena på att hon begick tjänstefel om hon släppte hem mig utan läkarbesök, så ok jag går väl ner då om hon ändå fixar tid...

Läkaren på hc vägra därimot att ta emot mig då han ansåg att de var ett riktigt akutfall så han bedömde direkt att jag måste på akuten!
Så min barnmorska ringde och fixa allt med akuten...

Lyckat, ingen barnvakt då vi viste svärmor skulle passa Robert och Tobias och de var ju ont om tid.
Så tack och lov kom Anna som blixten oxå och körde ner mig så Tomas fick vara hemma med Nikolaj.

Väl på akuten ca 17.30 var alla papper klara när jag kom dit, så vi fick komma in på sal ganska snart ändå, men sen börja väntan...
Ekg gjordes där som inte visa något, en ganska noggrann doktor fick jag tycker jag som gjorde massa känsel tester och så.
Men som i sin tur absolut tyckte jag skulle läggas in och med tanke på att ingen gyn finns i Bollnäs så blev de akut resa upp till Hudiksvall.

Så kl 22.05 gick resan upp dit.
Väl framme vid 23 höll jag på svälta ihjäl, hade ju inte ätit sen före 1 med Nikolaj.
Här var de nästan folktomt och jätte bra folk, alla tog mig på absolut störta allvar, jag fick även 2 mackor och varm choklad.
Massa noga undersökningar och en massa blodprov togs.
Läkaren här skrev snabb remiss och tala om vad som skulle ske.
Skiktröntgen av skallen samt Ul av blodkärlen på halsen inom 24 timmar.

Försäkra mig om att de inte skulle vara skadligt för barnet och om något hände så tog de ut han direkt...

Kl 2 på natten fick jag äntligen komma på sal, å måste säga jag hamna i lyxsviten riktigt, doktorns kontor!!




Kl 7 på morgon kommer dom och säger jag ska in på rum, att de är en kille född 72 som inte pratar svenska, knappt engelska...
Så min nya kompis blev en somalier som hosta och snarka om var annat :-(






De närmsta timmarna blev de nu massa undersökningar, ct och ul, träff med sjukgymnast och arbetsteraputen...
Massa övningar och tester.
Mitt under ronden får läkaren ct svaret och de finns inga skador på hjärnan vad dom kan se där. Vilken lättnad.....
Så den lilla propp jag haft har passerat ut utan skador och nu väntar en lång väntan.
Jag vill ju så klart hem!!
Läkaren talar om att de är stor risk för en ny propp 3-5 dagar efter den första.
Men jag talar även om att första obs dygnet var jag ju hemma och alltså redan inne på 3.e dygnet.
Å han höll ju faktiskt med, sa att jag ev kunde åka hem och komma tillbaka och göra en magnetröntgen inom några dagar....
Så vi prata lite fram å tillbaka men kom inte fram till nå vettigt.
Å min sängkompis lät som nå tröskvärk så på rummet gick de ej vara, så jag drog på kiosken och köpte glass och choklad.


Lite havs utsikt hade jag ju iaf....

När jag sen möter doktorn i korridoren 15.55 fick jag bråttom.
-Är du kvar än du säger han och flinar sen vinkar han.....
Yes! nu drog jag, ner och kolla för jag trodde bussen skulle gå 4, tji fick jag, den gick 3 :-(
Äh, ringde taxi då, som sa jag skulle få betala resan själv eller gå tillbaka till avdelningen och be om ett vårdintyg.
Så bara vända om och gå tillbaka, men de hjälpte mig att ringa och boka och redan 10 över 4 kom taxin.
Så äntligen efter 25 timmar var jag på väg hem!! Kändes som ett långt besök hos barnmorskan, med både tårar och vrede, oro och längtan efter dom som betyder mest för mig!

Här kommer lite mer info om tia/stroke

TIA

TIA, transitorisk ischemisk attack, innebär att en del av hjärnan drabbas av övergående syrebrist. Orsaken är en övergående blodpropp i hjärnan. Ring genast 112 om du eller en närstående känner en plötslig domning, förvirring, synstörning eller får problem att gå. Med tidig diagnos och behandling går det att minska risken för en efterföljande stroke.

TIA innebär att de strokeliknande symtomen försvunnit inom ett dygn. I de flesta fall är attacken mycket kortare. TIA kan vara en förvarning om stroke som i vissa fall kan inträffa inom de närmaste timmarna.

De vanligaste orsakerna till TIA är en blodpropp som antingen kommer från hjärtat eller halsens pulsåder eller en förtjockning av kärlväggen på något av hjärnans fina kärl. När blodproppen fastnar i hjärnans kärl hindras blodflödet i en del av hjärnan varigenom TIA-symtomen uppstår. När blodproppen kommer från hjärtat är orsaken oftast förmaksflimmer.

Symtom på TIA

Typiskt för TIA är att symtomen är kortvariga. De kan pågå från ett par minuter till flera timmar. Symtomen kan till exempel vara:

plötslig domning eller svaghet i ansikte, armar och ben, oftast bara i den ena kroppshalvan plötslig förvirring eller svårigheter att tala och förstå plötslig synstörning på det ena eller båda ögonen plötsliga svårigheter att gå, plötslig yrsel, svindel, dubbelseende eller försämrad balans och koordination.

Förebygga TIA

För att förebygga TIA gäller ungefär samma råd som för att förebygga stroke. Det är mycket viktigt att kontrollera sitt blodtryck.

Riskfaktorer som är viktiga att minska:

rökning övervikt hög alkoholkonsumtion.

Det är viktigt att behandla:

högt blodtryck höga blodfetter, kolesterol diabetes förmaksflimmer.

Andra riskfaktorer, som dock inte går att påverka är:

ärftlighet för hjärt-kärlsjukdomar hög ålder manligt kön.

Fråga om råd

Har du frågor om hälsa och sjukvård kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom en timme genom att logga in på Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter.

Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan även tala om på vilken vårdcentral du är listad.

För råd på arabiska, ring 08-528 528 38.

Sök vård

TIA är en varningssignal som kan föregå en stroke. Kontakta därför läkare snabbt om du eller någon anhörig fått en TIA.

Om du får något av följande symtom, ring 112 efter ambulans.

plötsliga domningar eller plötslig svaghet i ansikte, armar och ben, ofta bara i den ena kroppshalvan plötslig förvirring eller svårigheter att tala och förstå plötsliga synstörningar på ena eller båda ögonen plötsliga svårigheter att gå, plötslig yrsel, svindel, dubbelseende eller försämrad balans och koordination plötslig, kraftig huvudvärk utan klar orsak.

Undersökning vid TIA

TIA eller misstänkt TIA bör omedelbart utredas på sjukhus. Utredningen kartlägger symtomen, visar var skadan sitter, bakomliggande orsaker och vilken behandling som öär lämpligast.

I utredningen ingår:

kartläggning av sjukdomshistorien kroppsundersökning blodprov EKG datortomografi, skiktröntgen, av hjärnan. ultraljudsundersökning av halskärlen eller kärlröntgen.

Behandling av TIA

Med tidig diagnos och behandling av TIA går det att minska risken för senare stroke.

Läkemedel

Vanligen får patienten någon form av blodproppsförebyggande, så kallad antitrombotisk, behandling. Om hjärtat slår oregelbundet behandlas detta med blodförtunnande läkemedel. Läs mer om rekommenderade läkemedel vid TIA enligt Kloka Listan.

Operation

Om det finns en förträngning i halspulsådern kan det bli aktuellt med operation.





Kommentarer
Postat av: Linda E

Men du kan ju verkligen sysselsätta dig på alla vis !!ska försöka fixa bild på stolen snart..
Ta hand om dig!
PS. Säg åt Tomas att inte lyda dig jämnt för ibland e du fööör vrång...

2013-01-29 @ 10:47:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0